tisdag 12 maj 2015

Skrivmusik

Jag skriver till väldigt olika musik. Allt beror på vilken typ genre jag skriver inom eller vilken känsla jag vill förmedla just då. Det viktiga är att det inte är en sångtext som påverkar för mycket. Det bästa är om det är en diffus sång eller om det är på ett språk jag inte kan. Jag undviker gärna svenska texter när jag skriver, till exempel.
Just nu har jag hittat en helt underbar skrivlåtlista på Youtube, det är några riktiga pärlor, för det jag skriver just nu. Det är en ganska sorglig, tung historia om ungdomar och deras ganska hårda verklighet.
Det är framförallt en låt som jag lyssnade på när jag skrev sista kapitlet, som verkligen var perfekt för det partiet. Känslan i kapitlet är den där när man rusar mot klockan. Allt går väldigt fort om man märker åt vilket håll det barkar och man kämpar med näbbar och klor för att ta sig ur situationen, backa bandet, göra om - göra rätt. Och allt sker snabbt men man ser det i ultrarapid, ruta för ruta, hur man närmar sig det oundvikliga och allt man känner är förtvivlan.
Den känslan tycker jag att den här låten lyfte otroligt bra.


Hur tänker du kring det där med att skriva eller göra något annat till musik? Hur påverkad blir du?

2 kommentarer:

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive