onsdag 6 maj 2015

Drinking tea with a pinch of imagination!

Citatet i rubriken är från okänd men mycket spridd på nätet

Det här är en av våra roligaste muggar, tycker jag, dock inte barnen lika mycket. Tonårssonen har börjat förstå det absurda och roliga med den nu. Jag tycker all denna humor när de har glada fyrtiotals kvinnor som säger de mest absurda saker eller ibland, rena sanningar, är asroliga. Maken hittade den här på myrorna och berikade vårt hem, jag snodde den direkt.

Egentligen är inte muggen så himla långt i från verkligheten. Den är ett typexempel på hur det är att arbeta hemifrån och ha barn. Sonen är tonåring och sköter sig själv och dottern har fritids.

Även om sonen allt som oftast brukar vara på sitt rum och göra sådant där som tonåringar gör, så inleder han ändå alltid hemkomsten med att komma in till mig och småprata om allt som hänt i skolan. Det är jättemysigt att ha den kontakten med tonårssonen men när man sitter med en deadline eller har en hel hög med saker som bågnar så är det riktigt svårt att finnas i stunden. Det märker så klart sonen och man får då höra att man inte lyssnar, och så går han.

Dotterns fritidstider har blivit lite flytande och jag vet att det är mitt fel. Hon vet att jag sitter hemma och skriver och jobbar och därför brukar hon försöka komma hem tidigare, gärna direkt när skolan slutat. Från början krävdes det en tre telefonsamtal men förtvivlad röst om hur mycket bättre det är hemma och hon lovar att inte störa utan vara på sitt rum för att sedan när hon väl kommer hem börja fråga efter mellis för hon missade det på fritids. Nu för tiden brukar hon bara traska hem direkt och börja tjata om att få baka (mitt arbetsrum är alltså köket så jag kan inte stänga in mig).

Jag måste erkänna att jag är en väldigt bekväm person och älskar att jobba hemifrån på i stort sett alla sätt. Allt blir lite flytande, man träffar inte så mycket folk under dagen och man behöver i stort sett inte anstränga sig nämnvärt för att få sig den där koppen te. Därför lodar jag mestadels runt i t-tröja och mysbrallor hela dagen. Jag försökte använda mig av en studielokal men vantrivdes något otroligt och flyttade därför hem igen. Och då får jag väl helt enkelt ta det bra med det dåliga. Och nu vill du säker säga att det dåliga ju är väldigt trevligt, för det betyder att jag får mer tid med mina barn och inte missar deras uppväxt men det betyder också att jag kanske inte riktigt hinner allt jag borde hinna. tänk dig själv att dina barn kommer till ditt kontor vid ettiden och sitter bakom dig och ställer frågor hela tiden. "Mamma, kan jag ta godis, varför inte, men snälla, jag kan väl. Okej, men en bulle då. Du är tråkig, kan inte du spela med mig istället. Är det okej om jag leker med sprängmedel en stund, snälla, okej, men en kanon då?" Ofta blir det lite halvdant under eftermiddagen och mitt arbete sprider sig sedan så jag är tvungen att fortsätta arbeta hela kvällen också så jag är en tråkig mamma ända till midnatt ungefär för att vara en trött mor nästa morgon.

Alltså, min barnsäkring av huset på eftermiddagarna när jag ska jobba, funkar inte, de kommer fortfarande hem och in till mig innan min arbetsdag är över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive