torsdag 9 oktober 2014

Dödar skrivkurser den västerländska litteraturen?

Jag utbildar mig precis till skrivpedagog och diskussionen har lyfts några gånger. Både på kursen, allmänt mellan oss studenter och även i några av våra böcker. Nu läste jag precis om detta i The Guardian, här har jag översatt lite av det som stod:

I flera uttalanden har Horace Engdahl sagt att västerländsk litteratur utarmas av finansiellt stöd till författare och skrivkurser. Genom professionen "författare" och arbetet som författare där man livnär sig på arbetet och skriver för att sälja och tjäna pengar har gett en negativ effekt på slutresultatet. Han beskriver att när de läser författare från Afrika eller Asien känner de en viss befrielse. Han hoppas att inte de också kommer assimileras in i det västerländska sättet. För att sticka ut behöver man vara gränsöverskridande, förklarar han och fortsätter, man kan se att många västerländska författare använder sig av en gränsöverskridande strategi, men man ser igenom det. Det är inte äkta eftersom de som utbildat sig inom den västerländska författarskolan har lärt sig att hålla sig inom vissa ramar. (The Guardian)

Maria Küchen skrev om fenomenet skrivarkurser i sin bok "Att skriva börjar här".
Hon beskriver att USA var först med sina kurser i creative writing, som vi kallar för kreativt skrivande. De började redan på sjuttiotalet. Hon uttrycker att fördelarna med skrivkurserna är att de som är bra på att författa kan få råd, vägledning och sällskap istället för att sitta ensamma och lida fram sina texter på kammaren. Man kan även ta studielån för att kunna skriva på heltid. Man får även möjlighet att knyta olika viktiga litterära kontakter inför framtiden. Hon fortsätter sedan med att ifrågasätta varför författare skulle vara ett yrke som inte behöver utbildning när andra konstnärliga yrken kräver utbildning. Sedan tar hon upp nackdelarna som stämmer överens med Horace uttalanden. Att risken är att alla litteratur blir likriktad och folk släpper sitt eget sätt efter att ha fått hårda direktiv och kritik. Att framtida författares möjlighet att bli gränsöverskridande, så som Horace efterfrågar, hänger på lärarens lyhördhet och respekt för individens särart. Hon tar även upp problemet med att ett så litet land som Sverige kan råka ha en person på flera stolar, så som lärare på skrivkurs och lektör för ett förlag.  (Att skriva börjar här)

Jag har själv funderat en del i de banorna redan innan jag började studera till skrivpedagog. Det finns många skrivregler om hur man ska skriva. Man ska inte berätta, man ska gestalta, man ska inte använda för många beskrivande ord, man ska, man ska inte, om vartannat och mitt i detta står personen och släpper mer och mer på sitt eget sätt att skriva. Många gånger när jag lyfter en gammal bok, ibland klassiker, ibland inte, kan jag uppleva att de inte alls stämmer överens med dagens ska och ska inte. Ändå har de hållit sig genom åren. Därför tror jag att många av dagens regler är just, dagens regler. Huvudsaken är att du skriver ord, du förmedlar en känsla, bilder och händelser på ett sätt som mottas av läsaren och uppskattas, då har du lyckats. Sedan är det väldigt bra att få vägledning, om det du som författare försöker förmedla verkligen kommer fram eller hur du helst ska lägga upp ditt arbete, stöta med olika kreativa övningar för att öppna upp sinnena, ge råd om vad du bör tänka på under din väg till framgång och det är där som jag tror att skrivkurser och coacher har en perfekt plats. Och som pedagog eller skrivcoach bör du undvika att skriva saker som "Och du säger att du hört författare även i spänningsgenren påstå, att de skriver som för att upptäcka ett landskap och man vet inte hur det ter sig förrän det är färdigt. (...) Om den författaren skriver böcker eller manus som är välskrivna men saknar spänning och som bluddrar ut, så talar han sanning, han kan inte hantverket, Om flera böcker har ett perfekt slut är han en lögnare." (Lär dig skriva spännande) Med det vill jag inte säga att han varken har rätt eller fel, lika lite som han själv kunde ha uttalat sig om andra människors sätt att skriva. Att dessutom använda sig av de argument som han gör, för att understryka sanningen i sitt uttalande, är under all kritik och det finns risk att man hämmar en persons författardrömmar med den typ av retorik, istället för att styrka den.

Vad är din tanke om skrivkurser?
Har du gått någon skrivkurs som var bra?
Har du negativ erfarenhet av skrivkurs?
Hur tycker du att en skrivkurs bör vara utformad för att ge dig allra bäst utdelning?

2 kommentarer:

  1. Fascinerande tanke. Ofta har ju de med författardrömmar fantasin men inte tekniken i hur det skrivs ner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är intressant. Men så har det väl alltid varit, att vissa haft fantasin men fler än en måste ha tagit fram en tekenik. Man kan även se att tekniken är väldigt olika genom tidsåldrarna. Alla konstformer och uttryckssätt ändras genom tiderna och just nu är det rätt att skriva på ett specifikt sätt. Frågan är om man, när man guidar människor åt ett visst håll, gör att man hämmar förnyelsen.

      Det är tankar som jag tycker är viktiga att ta med sig om man ska jobba med att stötta folk i deras utveckling inom skrivande eller andra konstformer, just för att man skall ha ögonen öppna för hur mycket man bör styra en person i sitt uttryck.

      Radera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive