måndag 6 oktober 2014

Bechdeltestet

Nu när jag sitter och analyserar och kollar av böcker utifrån de olika kriterierna jag satt upp uppstår det funderingar och aha-upplevelser under läsningens gång. Efter ett tag kan jag börja fundera över om alla kvinnor beskrivits med utseende och männen utifrån handling, för det var ju en viktig aspekt att kolla av och måste då gå tillbaka och undersöka alla presentationer av en ny karaktär. Framförallt har jag börjat fundera över Bechdeltestet, när det uppfylls och var jag ska sätta gränsen. Det låter väldigt simpelt:
  1. ha minst två (namngivna) kvinnliga rollfigurer
  2. … som pratar med varandra
  3. … om något annat än män.
 Nu har jag valt att undersöka båda, så jag kommer även ha:
  1. ha minst två (namngivna) manliga rollfigurer
  2. … som pratar med varandra
  3. … om något annat än kvinnor.
 Det är för att kunna göra jämförande studie mellan kvinnors och mäns deltagande i boken som det krävs att jag kollar av båda. Nu till gränserna. Var går de?

Exempel 1. Om jag har har två personer, av samma kön, som är namngivna, som pratar om olika saker på tre sidor och på slutet av tredje sidan frågar den ena av personerna den andra om någon av motsatt kön, den andra personen svarar att hen inte vet något om den personen och sedan är samtalet om personen med motsatt kön avslutat, för att återgå till annat ämne igen.
 Jag skulle vilja säga att Bechdeltestet är uppfyllt här, har jag fel eller rätt tycker du?

Exempel 2  Två personer, av samma kön, som är namngivna, pratar om en person av motsatt kön i en två till tre sidor. Det är frågor, beskrivningar och diskussion om personen i fråga. Samtalet avslutas sedan kortfattat om något som har med den den ena av de talande personerna att göra som inte är ingående utan en fråga med ett kort svar.
Jag skulle vilja säga att Bechdeltestet inte är uppfyllt här, har jag fel eller rätt tycker du?

Var går då gränsen, hur stor del av samtalet skall övertas av diskussion angående någon av motsatt kön, för att Bechdeltestet inte skall uppfyllas? När ska man se att Bechdeltestet skall vara uppfyllt i fråga om mängd samtal om motsatt kön. Från början avskrev jag samtalet direkt om någon av motsatt kön nämndes, men kände att det inte funkade riktigt så enkelt. Sedan funderade jag på om jag skulle godkänna alla samtal som vidrörde något annat ämne, än någon av motsatt kön, men kände att det faktiskt inte heller är riktigt så enkelt.

Att analysera böcker och film utifrån Bechdeltestet är inte svart eller vitt, det är en gråskala och det är viktigt att sätta rätt parametrar direkt. Jag gör det nu, därför tar det längre tid än vad jag tror det gör senare, när jag vet var gränsen går. Jag kommer dessutom att beskriva varför jag avfärdar eller godkänner ett samtal, hur mycket eller exakt vad som tas upp i fråga om personen med motsatt kön eller det andra, som gör att det antingen godkänns eller underkänns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive