tisdag 9 september 2014

Meningen med livet

Jag känner en inre rastlöshet vilket jag tror beror på att jag vänt ryggen till mitt kall här i livet. Visst låter det djupt, men det är det inte. Det handlar bara om att jag, under hela min uppväxt ville bli skådespelare. Inte bara ett, "gud jag vill bli kändis", eller "wow, va snygga de är, jag vill också bli sådan". Jag ville bli skådespelare, jag ville stå på scen i blod svett och tårar, kämpa mig fram genom svåra känslor och ge publiken tårar i ögonen. Jag ville känna passionen med de andra skådespelarna, de som också förstod det fantastiska med att känna en berättelse ända in i varenda fiber i kroppen och ge utlopp för den på det mest dramatiska sätt.

Jag ville bli konstnär. Så fort jag satte mig vid en tom duk eller med en liten bit lera ville jag ge den liv. Jag ville aldrig följa regler eller hålla ordnade former som lärare eller konstelit sagt att man ska göra. Ett ansikte behöver inte se ut som ett ansikte, det kan vara en tolkning och kontraster ger känslor och liv. Jag ville aldrig måla för att det skulle pryda ett ordnat hus, jag ville berätta en historias känslor och agera ut mitt innersta. Vilt.

Så fort datorn kom till mitt liv började jag skriva. Jag har aldrig funderat över vad jag ska skriva eller att alla ord ska följa en fin ordning. Det får gärna vara kaos på pappret där ord slåss mot meningarna och grammatiken gråter salta tårar över mina ord. Det viktiga var inte perfektion, det viktiga vara att alla de inre rösterna, de mörka hörnens monster och de livfulla historierna fick komma ut, beröra, skaka om och skrika i öronen på fler än bara mig.

Jag växte upp. De grå herrarna förgiftade mig med sin cigarr och talade direkt till min själ, kopplade förbi min vilja, och sa att jag måste växa upp, skaffa en utbildning och ett seriöst jobb. Lämna drömmarna bakom mig. Jag pluggade, jag blev vuxen, jag blev socionom och jag började skyffla papper. Det kliade inom mig och jag kunde inte låta bli att börja skriva. Och jag skrev, och skrev och skrev och det blev tre böcker. Jag ruckade på den där fördämningen och den började läcka, först sipprade den långsamt men sedan blev det bara mer och mer tills jag drunknade och hela mitt inre skrek åt mig att det är ju det här jag ska göra. Det är det här jag måste göra. Jag skriver, jag har börjat snegla på mina gamla målargrejer, jag har börjat göra smycken och nu kliar det ända in i själen på mig att få ställa mig på scenen igen. Det är som om jag tappat bort en kroppsdel och nu försöker få rätt på den igen. Det är som en klåda, frustration och rastlöshet i hela mitt inre.

Jag måste!

2 kommentarer:

  1. För att förtydliga från våra sms tidigare. eftersom det tydligen gnager ganska rejält i dig och inte i mig.
    När jag blir hel så. För jag måste göra vissa andra saker innan jag kan hänge mig åt att gå in i en roll igen. Behöver hitta mig själv inne i mitt kaos. Det är därför jag är osugen på teater just nu. Jag känner mig tillfälligt ganska så trött på att spela roller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då vet du, att om vi startar upp så får du komma när du är hel igen.jag tror jag behöver teatern för att bli hel, det var den jag växte upp med och jag tror att det är när den försvann jag började vittra sönder lite.

      Radera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive