fredag 5 september 2014

Läsvanor kontra sovvanor i helgens bloggjerka

Annika håller en liten bokhappeing varje helg i sin blogg där hon ställer en fråga som vi alla följare kan svara på. Sedan kan vi diskutera varandras svar i bloggarna så man ska gärna lägga några avtryck när man varit inne hos någon, och varför inte hoppa runt bland alla man kan hitta :)

Helgens fråga är:

Får böcker dig att somna eller håller de dig vakna i all oändlighet på nätterna?

Tror inte jag kan ge ett rakt ja- eller nejsvar på den frågan. Jag vet tillfällen jag behövt sova men är mitt i en spännande bok och inte kan lägga den ifrån mig så jag bara läser och läser ett kapitel, ett till och så vidare. Sedan vet jag också tillfällen då jag läst en bok som jag tyckt varit intressant och väldigt gärna vill fortsätta läsa men jag har somnat mitt i en mening.

Därför skulle jag vilja säga att det inte har något med bokens kvalité att göra eller mitt läsintresse, det beror på hur jäkla trött jag är. Jag tror att om jag läser en spännande bok, är halvtrött och behöver sova, då kan en bok hålla mig vaken timme in och timme ut men om jag är aptrött, skit samma om jag ska upp tidigt eller inte eller om boken är skitspännande eller ej, tycker min kropp att det är dags att sluta ögonen, då finns det inget som stoppar mig.

Jag har faktiskt slutat läsa i sängen på sistone, just för att jag oftast inte är så väldigt trött på kvällarna men måste sova. Om jag inte har en bok i handen kan jag drömma mig in i sömnen och då somnar jag väldigt snabbt och jag slipper utsätta mig för att vara vaken onödigt länge. Dessutom har jag allt för ofta lyckats tappa ner boken mellan väggen och sängen på ett sådant sätt att boken inte är så glad över på morgonen, det kan nog vara ytterligare en anledning.

19 kommentarer:

  1. Ja, man vet aldrig vad en bok som inte är glad kan ta sig till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förutom att döda mina älsklingar kan den få fula skrynkliga sidor

      Radera
  2. Va skönt egentligen att kunna somna sådär när man är riktigt trött!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är värre när jag inte är så trött dock :)

      Radera
  3. Jag somnar typ så fort jag lägger mig :)

    SvaraRadera
  4. Ja tappa böcker är inte bra, de blir så attans fula då.
    Jag läser helst i min fåtölj,

    SvaraRadera
  5. Jag har nog aldrig lyckats somna med en bok i handen, brukar lägga undan den innan jag somnar :)

    SvaraRadera
  6. Jag tror det väldigt mycket beror på hur trött jag är (snarare än hur bra boken är).

    SvaraRadera
  7. Egentligen borde jag sluta läsa i sängen. Det är ju extra skönt och jag fastnar lätt... Sen när man väl släcker är det för varmt att sova...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ska inte bränna böckerna :o eller hur blir det varmare av att läsa :)

      Radera
  8. Böcker får mig både att vakna till och somna. Jag fastnar ofta och kan läsa till länge men lika ofta blir jag trätt efter en stund och lägger undan boken. Sen tillhör jag dom som när det blir stressigt och mycket läser böcker som jag läst förr... Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan nog vara skönt att liksom veta vad som ska ända, tryggt :)

      Radera
  9. Jag läser faktiskt bäst under kvällstid i sängen, jag lägger mig gärna tidigt så jag hinner läsa. Så när ögonen börjar kännas tunga så brukar klockan vara inne på sovtid!

    SvaraRadera
  10. Jag läser inte heller i sängen så ofta numera. Sitter gärna kvar i fåtöljen istället.

    SvaraRadera
  11. Aptrött var ett himla bra ord, och håller med - det är inte mycket att göra när man kommit till det stadiet...

    SvaraRadera
  12. Normalt blir jag pigg av att läsa, så om jag inte bestämmer mig för en tid jag ska sluta så kan jag hålla på till morgonen. Men nu när jag är sjuk så kan jag somna sittande mitt på dagen mitt i en mening, det känns ovant och skumt...

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive