torsdag 11 september 2014

Att titta på sin text en sista gång

Just nu håller jag på med den sista genomgången av andra delen av Alvhilda. Bara en genomläsning, bara kolla av så att det flyter, så att texten känns skön och att man inte hakar sig. Försöker tvätta bort alla de där småfelen som lyckats smita igenom. Då, när man tryggt läser igenom texten, när man är så där avslappnad över att det är klart, då kommer alla de där tankarna och attackerar en.

Undrar hur det hade varit om jag bytt plats på de kvinnliga och manliga karaktärerna i boken. Undrar om det han gjort deras relationer och betydelse i boken annorlunda. Och så spånar jag på det en stund och kommer fram till, tillsammans med min man, att det finns andra könsstereotypa fällor som de skulle hamna i i så fall så det hade ändå inte gjort den perfekt. Dessutom så är ju första boken redan utgiven så det är omöjligt att göra en sådan skruvad sak.

Under hela tiden som jag har skrivit och redigerat och fått boken genomläst har det varit något som liksom kliat lite. Jag har inte kunnat sätta fingret på det. Jag har porträtterat mannen jag berättar om från hans barndom, gestaltat hans förändring från det ena till det andra och lagt in passager som beskriver Allies sätt och hur hon påverkar honom men det har, trots att jag älskat det, känts uuuuutdraget. Hur mycket jag än älskar det vill jag inte känna att det är utdraget, jag vill få in känslan ändå och då, när jag var så där off guard, så kom den, attacken. Nittio sidor in i boken, vid en stor vändning, då slog det mig som en blixt från klarblå himmel DET ÄR JU HÄÄÄÄR BOKEN SKA BÖRJA!!!!

Vad innebär nu det här då? Att jag bara ska kapa bort nittio sidor och visslande redigera färdigt boken som om inget hade hänt? Nej, då kommer ju all förståelse för mannen bara falla bort. Därför sitter jag och redigare om och putsar av de viktigaste scenerna, hittar kärnan och lägger in dessa som tillbakablickar, drömmar och samtal, för att få alla läsare att förstå bakgrunden.

Känns inte som om det var så där klart längre ...

Men snart så, snart så och vet ni vad, det känns som om det blir SKITBRA!

Läs första kapitlet här vet jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive