måndag 28 juli 2014

Tjugofjärde delen och bröllopsdag


Idag är det ännu mer åtrå i fokus i följetongen. Det måste känna som om det är det enda som händer, men det är det faktiskt inte. Det är bara redigeraren som fastnat för de citaten i texten som han velat trycka lite extra på.

Maken och jag har åtrått varandra i tretton år i dag. Eller, egentligen längre, men vi har gjort det inom äktenskapet så länge i alla fall. I natt fick jag två presenter av honom, två halsband. Ett med en tardis och ett med en sonic screwdriver, jag tror de kommer bli örhängen ganska snart. Jag gav inte honom någonting, i stället beställde jag ett övernattningsboende. Men det blir en dag försent eftersom vi är bortbjudna idag. Det är lite så i vårt förhållande. Han  är romantisk och överraskande. Jag är stressad och försöker hålla ihop vardagen och blir lite överrumplad när han kommer med presenter och så skäms jag för att jag inte har något åt honom. Och då är jag en av de som älskar att överraska, men jag har fått ta ett steg tillbaka i den frågan, för han går aldrig att bräcka. Det är även han som många gånger kommer hem med kläder åt mig som ha hittat och tänkt att det borde passa och se bra ut. Samma med kläder åt barnen. Jag älskar att skriva vilket han låter mig göra, han älskar att göra roliga bilder, vilket jag låter honom göra. Han älska att bygga saker, långsamt och utan att någon lägger sig i, det låter jag honom göra. Han älskar musik och samla på skivor, det låter jag honom göra även om jag kanske kommer tvinga honom att ha sin skivsamling i källaren så vi kan ha vardagsrummet möblerat på annat sätt än just runt hans skivsamling. 

Det är nog det som är hemligheten runt fungerande förhållanden. Ens partner är inte ett renoveringsobjekt som man skall förändra eller förbättra. Däremot är det viktigt att båda personer i ett förhållande är redo att kompromissa och ändra på saker som inte fungerar, självmant. Vi har ändrat massor av saker för varandras skull, för att det skall fungera, och ibland har vi ställt krav på varandra. Men den person jag blev kär är den som jag vill leva med och den vill jag inte ändra på. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive