fredag 18 juli 2014

sextonde delen och Harry Potter


Idag går sextonde delen med tonårskärlekens magi i fokus. Vi har också ägnat dagen åt magi. Nämligen Harry Potter i Norrköping.

 Vi gjorde en all girl roadtripp i går, jag, dottern, en väninna och hennes dotter, för att checka in Harry Potter-utställningen i Norrköping. Jag har blivit tillfrågad om jag var nöjd, och det måste jag säga att jag var. Frågan är väl också vad man har för förväntan. Vi hade informationen att vi inte fick fotografera och att det skulle ta ungefär en timme och fyrtiofem minuter att gå igenom. Vi hade turen att få gå in redan vid tio, istället för att vänta till halv elva som var vår egentliga tid, och det var positivit för om vi gått in senare hade vi nog inte fått samma upplevelse. Man kan säga att folkmängden liksom ökade eftersom.











Det utställningen innefattade var scenkläder och rekvisita från filminspelningarna från alla filmerna. Med sig fick man en liten handkontroll som påminde om en tevekontroll som man använde ungefär som en telefon. Vid varje ställe fanns det flera olika siffror som man tryckte in och lyssnade så berättade olika personer historien bakom vissa saker. Det var jakten efter det perfekta tyget, det var hur de gjort maskerna till dödsätarna och hur de blivit tillsagda av en sexåring att Hagrids hus faktiskt var av trä och inte av sten. Det uppenbara var att de som jobbade med kläderna och rekvisitan var hängivna nerds som gjorde allt för att skapa den perfekta illusionen. Det tog nästan två timmar att gå igenom hela utställningen och bara få det övergripande, lyssna på de flesta berättelserna och se det mesta av utställningen. Men, jag skulle utan problem ha kunnat gå två timmar till. Efter att man fått det övergripande ville i alla fall jag gå tillbaka och kika igen på detaljerna, för det fanns detaljer kan jag lova. Ett tips, är du bra på engelska, välj engelska som berättarspråk. Jag hade svenska och all berättelse började med att den person som faktiskt låg bakom började berätta lite, för att sedan en berättarröst, ungefär som barnprogrammen under sjuttiotalet dubbade, lades över den engelska rösten och någon försökte liksom härma den engelska berättare. Jag tror jag hade tyckt bättre om att få det direkt från skaparen själv.


 Det blev dyrt ute i butiken. Eftersom vi inte fick ta foton inne på utställningen var jag ju tvungen att köpa katalogen med bilder och berättelser från utställningen. Dessutom ville ju dottern ha Hermiones trollstav och sonen Harrys. Här är uppsättningen av dem samt Sirius stav.

 Här är bilden vi tog innan vi gick in. Jag har här Voldemorts egen skelettliknande stav och jag och väninnan har Slytherin-halsdukar medan vi slåss i mörkret mot några Gryffindor-töntar.

Var det värt resan och pengarna?
Absolut!
Alla var mycket nöjda och om man inte förväntar sig något skådespel eller levande drakar så borde man inte bli besviken. De är en ordentlig samling från inspelningarna. Men för små barn kan nog tycka att det är tråkigt för det är som sagt inte så mycket action, det är mest en cool upplevelse som man själv får vandra igenom intellektuellt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive