söndag 6 juli 2014

Hova och medeltiden

 I går var vi iväg till Hova och invigningen av medeltidsveckan. Det är konstigt att vi inte varit där tidigare med tanke på att det ändå är mindre än en timmes resväg med bil. Det var dessutom en perfekt dagsutflykt. Vissa är där hela veckan vilket jag tror skulle bli lite väl rastlöst för oss. Det kändes som om vi täckte allt vi ville hinna på fyra timmar.

 Vi hann kolla alla marknadsstånden och köpa flera helt onödiga saker och på det sättet stötta kulturhantverk på olika nivåer. Jag hittade en, vad man kan kalla, alternativ medeltidsring. Mitt nerdiga inre hurrar så klart. Dessutom hittade jag en god vitlökskorv och en snygg bokkista, lagom att ha pengar i när jag står på marknader och säljer mina egna böcker. Det blev en del medeltidsgodis också.



 Barnen hann med att prova på genuint medeltida barnsysselsättningar som att skjuta med armborst och karda. Jag valde inte sysselsättningar åt dem, de gjorde det själva.

 Vi provade även medeltidsmaten som erbjöds. Vi var inte överväldigade över såsen som de dränkte vildsvinet i. Istället blev det pannkakor, jag ifrågasätter inte ifall det verkligen serverades under medeltiden, barnen slutade gnälla, tillika min mage och min man. Efteråt letade efter den där kon.

 Självklart var vi tvungna att titta på Pest och Kolera. Det är ju inte så att jag inte hört talas om dem tidigare eftersom jag träffat Jakkin Wiss (längst till vänster) flera gånger via mitt litterära intresse. Han har nämligen skrivit en av min dotters favoritböcker Drakjägarens flicka samt boken Benjamin, tillsammans med Toby Johansson ( i mitten). Därför har jag även träffat honom inom det litterära tidigare. Anton Franzon (längst till höger) har jag nog bara träffat någon gång tidigare, lätt flyktigt. Showen uppfyllde mina förväntningar, de var ungefär så störda som jag trodde.










Många hopp och galna konststycken där det framförallt handlade om att de försökte lura varandra. 










Det hela slutade med grönsaksmassaker där det också handlade om att luras och få publiken att skratta. De lyckades med mig och min familj. Sedan är det ju viktigt att man betalar för deras arbete, för det är ju tråkigt om de måste arbeta gratis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive