torsdag 17 juli 2014

Femtonde delen och sexuella trakasserier


Just den här scenen är inte så ovanlig men oftast får man höra om kvinnor som är utsatta för det. Att någon nästan äter dem med blicken, äger dem och får dem att känna sig olustiga. I alla tre böckerna tas just den frågan upp i omgångar men ofta har jag vänt på steken. Även om många killar kan ha en viss jargong och attityd är det ändå ofta kvinnorna som är de ägande. Även killar kan känna sig utsatta men det är ofta svårare för en kille att kunna beskriva det eftersom en kille inte riktigt får känna så.

Jag läste precis om en författare i samma stad som mig. Elisabeth Akteus Rex som framförallt skrivit kriminalromaner, men som nu skall ge ut en erotisk roman. Hon berättar att hon fått en bild på ett manligt kön skickat till sig efter att ha ställt frågor till sin fanbase. Just det undrar jag om det är lika vanligt hos manliga förebilder och kändisar, att de får bilder på kvinnliga kön skickade till sig. Man undrar även vad den som skickar bilden hoppas på att uppnå, mer än en möjlig förfäran hos mottagaren.

1 kommentar:

  1. Men du menar att författaren fick en bild på ett manligt könsorgan va? För en bild på ett kön är ju ganska omöjlig att ta :)

    /Åsa

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive