torsdag 31 juli 2014

Bröllopsdagsfirerier

I förrgår lämnade vi vårt hem och barnen i händerna på vår nära vän, och så gav vi oss iväg för att fira att vårat äktenskap fyller tonåring i år. Vi hade lite svårt för att bestämma var vi skulle befinna oss vid firandet men eftersom en av mina närmsta vänner alldeles nyss var i väg på en resa som hon var mycket nöjd med kunde vi ju inte låta bli att härmas. Därför blev det Gripsholms värdshus.

Vi kom dit först vid tre då det var tiden för incheckning och sedan fick vi en mysig fika. Det var många goda kakor och bröd med ost som stod och väntade på oss. Vi fick reda på att Gripsholms slott stängde redan vid fyra så vi bestämde oss för att ta det dagen efter. Vi hade bokat Värdshusvistelse och då ingick det en trerätters middag under kvällen och vi hade sittning vid åtta. Därför ägnade vi eftermiddagen åt att strosa runt i centrum.












Det är ett fantastiskt ställe med gamla kullerstensgator och hus som lutar åt en det ena hållet och en åt andra. Det ligger precis intill vattnet som ger en vacker inramning av stället. Jag gick lös med kameran och tog många bilder vilka jag ibland skickade iväg till Instagram, så ni som följer mig där får se mer och frekventare inlägg från mig än om ni bara följer mig på bloggen. Allt som jag ville la jag dock inte upp, då skulle jag kanske bli beskylld för spamning. Vi märkte att det fanns många likheter mellan Mariefred och Nora. Vattnet, den gamla orörda stadskärnan och veteranjärnvägen. Vi pratade med en som jobbade på järnvägen som berättade att den skulle gå till Taxinge slott dagen efter vilket han tyckte vi borde kika på.

Maten på värdshuset var perfekt, det enda negativa var att de inte hade min favoritcider på dryckeslistan, men när det visade sig att de ändå hade den till försäljning hade vi inget att klaga på. Vår servitris hade en stor tatuering av Lars Winnerbäck på smalbenet, jag frågade om det var för att hon gillade honom eller om det var för att hon avskydde honom och eftersom hon spelade fotboll fick han den stryk han förtjänade. Hon förklarade att det var det förstnämnda och visade sedan sina andra tatueringar som de flesta hade sjörövartema.












Efter maten spatserade vi längs med kajerna medan maten långsamt la sig till rätta och jag skaffade begynnande blåsor under främre trampdynorna.

När vi gick och la oss hade någon slarvig skräpstädare glömt en ask med ett halsband och ett par örhängen samt en hel burk med kolor under min kudde. Riktig klantröv. Men jag blev såklart glad. Rummet i sig kändes steampunkinspirerat eftersom i stort sett allt på toaletten hade som en bronsfinish. Alla rum var upplysta av små kristallkronor. Kungligt.

Vi kom upp i god tid för att hinna med tiotåget till Taxinge. Tåget var bra försenat eftersom de kommit igång för sent med att ta fram rätt vagnar men det gav en uppvisning där de åkte fram och tillbaka med olika vagnar och tuffade med ett litet ånglok och diesellok. Det var kul i sig. Sedan bar det av och det var riktigt mysigt. Vid ett tillfälle såg vi flera horn som stack upp ur ängsgräset i en hage, jag missade tyvärr att ta kort på det då men på vägen tillbaka fick jag en riktigt fin bild på unghjortarna på samma ställe. Eftersom vi åkte längs med stranden på andra sidan vattnet fick jag en ganska läcker bild på Gripsholms slott. Det var inte det enda tillfälle jag önskade att jag hade en riktig systemkamera med bra objektiv. Jag märkte hur mycket jag saknar fotograferingen och tror att en riktigt bra kamera med objektiv måste bli mitt nästa sparprojekt.

När vi om fram passerade vi en krog. Det var ett riktigt mysigt kroghus som låg precis intill vägen och gav verkligen känslan av en gammal krog, så som de skulle kunnat ha varit en gång för hundra år sedan. Eftersom dörren stod öppen smet vi in för att se på menyn, för jag var mycket bestämd på att jag ville äta min lunch där, maken protesterade inte. Det gjorde dock ägaren eftersom han inte hade öppet mer än torsdagar till lördagar varje vecka. Vi fick i alla fall fotografera och pratade en stund med ägaren som var mycket trevlig.

Taxinge slott i sig var kanske inte riktigt vår smak, i alla fall inte efter en sådan stadig frukost som vi intagit. Stället hade nämligen en väl omtalad kakbuffé. Jag kan förstå ryktet för hyllorna verkligen bågnade av bakelser som jag troligen hade suktat efter, om jag alls vore sugen på sötsaker. Just där och då ville jag inte ha något sådant utan vi köpte bara var sin Loka och satte oss ute på serveringen och tog igen oss. Även här promenerade vi mest runt, jobbade på blåsan under foten, såg på omgivningen och naturen som verkligen var fantastisk. Vi var bara i lugnet helt enkelt, vilket kanske är precis det jag behöver just nu. När vi var klara och skulle tillbaka till tåget kom åskvädret så man kan säga att vi kunde vara ganska nöjda med vädret.

Om ni vill ha en mysig helg och bara komma bort från allt kan jag rekommendera Gripsholms värdshus. Jag kan även rekommendera järnvägen som var en mycket mysig upplevelse och även Taxinge slott om man tycker om bakelser och härlig natur.

1 kommentar:

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive