tisdag 20 maj 2014

Positiv feedback

Jag sitter ibland och letar efter något som folk kan ha skrivit om mina texter, för att veta hur mina bäbisar blir bemötta. Det är ändå något som jag själv har skapat, en tanke som fått kläder och skor och fått gå ut och erövra världen utan mig. Självklart är drömmen att alla ska älska mina berättelser och de blommor som fröna utvecklas till. Nu vet ju jag att man inte kan tillfredsställa alla, en text och berättelse faller inte hela mänskligheten på läppen, så är det bara. Jag är inte heller så stor i världen, en nybörjare med skakiga ben som lätt blåser omkull när orkanen kommer, både av de varma vindarna och de kalla.

Idag var en sådan dag när jag letade runt på nätet. Först sökte jag på Alvhilda, eftersom hon ändå är det största projektet som fått ge sig iväg och dessutom eftersom det varit ganska lite respons på den förutom från de jag själv känner personligen. Det lilla jag hört har varit nästan odelat positivt men så är det som sagt inte några för mig okända som höjt rösten. Sedan letade jag på mitt eget namn utan några nya nyheter på tapeten och så avslutade jag med att söka på I varje ångetag som är den steampunkantologi som jag medverkat i. Jag hittade ett inlägg av Fantastisk fiktion. Jag började läsa och under tiden jag läser hans utlåtande ser jag i ögonvrån att mitt namn finns med i slutet. Jag läser uttryck som i vissa fall har man kanske blandat ihop ambition med förmåga och vissa noveller uppfyller inte alls kraven jag ställer på en det litterära formatet novell och de allra flesta novellerna har språkliga svagheter. Under tiden jag läser detta bygger det upp mer och mer oro över vad han kan ha skrivit om mig eftersom jag hela tiden ser mitt namn, närma sig nere i ögonvrån i detta gytter av negativa uttryck. Så kommer jag fram till:
Kort sagt så uppfylls, tyvärr, de flesta av mina fördomar vad gäller svensk egenutgiven genrelitteratur – det finns nog ofta en anledning till att de stora förlagen inte är intresserade. Så här känner jag ända fram till jag kommer till sista sidan – den där bokens sista novell, Bångstyrig av Pernilla Lindgren, visar att jag har haft fel. Jag kan i alla fall inte uttala mig kategoriskt, för här har vi helt plötsligt en novell vars språk inte stör min läsning, och som faktiskt levererar allt jag önskar mig av en novell, och lite till. Tack, Pernilla, för att jag får lägga ned boken med en lycklig känsla i magen.

Mitt i min sorg över att han inte tyckte om boken (för jag tycker verkligen om hela idén, jag vet hur mycket Anna Vintersvärd har slitit med den här antologin och jag känner flera av de som medverkat och tycker verkligen om att ha fått dela det här projektet med dem) fylls jag av en förundran och en nästan chockliknande känsla när jag blir utpekad på det sätt som jag blev. Så där överrumplad, nästan som när man blir intalad att alla ar glömt ens födelsedag och sedan rungar av dagen med ett överraskningsparty. Jag fick snudd på blåmärke när hakan studsade ner i bordskanten och jag satt och stirrade på texten en liten stund innan jag kunde ta den till mig. Läste den en så där tre till fyra gånger, innan jag tackade så hemskt mycket för hans utlåtande.

Det var nog ett utlåtande jag personligen behövde just i de här dagarna med ångest, självkritik och allmänt negativt och dåligt mående. Men är det inte så att vi skapare skall lida för konsten och gärna skära av oss något öra ibland när andan faller på och slåss med de inre demonerna mest hela tiden? Kanske, kanske, kan mina texter hitta ut i världen och faktiskt leva ett bra liv i andras händer. Kanske kan det även bli något av mig en vacker dag.

Kanske.

Vill även lägga till att detta inte är det enda utlåtandet utan det finns fler där en mer positiv bild av antologin kommit fram:
Spektakulärt
Skrivarlyan
Tidningen kulturen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive