söndag 16 mars 2014

Den stora Örebrotorkan

I morse vaknade jag av ett sms från en väninna. Hon berättade för mig att jag inte fick dricka kranvattnet. Jag fick senare ytterligare ett sms från kommunen som också ville varna mig från att dricka vattnet ur kranen. Jag hade vid det laget redan varit inne på de flesta sociala medier och läst både rykten och följt länkar.

I Örebro har vi en sevärdhet, något som är det som hela Örebro förknippas med, nämligen Svampen. Svampen är inte bara en byggnad utan det vattentorn som förser hela kommunen med vatten. Eftersom byggnaden är så hög och så coolt byggd kan man åka upp i byggnaden och kika på utsikten. Det är ju tråkigt att göra på fastande mage och därför har man även byggt en  restaurang för att man ska kunna käka gott, dricka lite kaffe och snacka skit medan man går runt bland allt dricksvatten.

Det är väl just skiten som är problemet. Ett avloppsrör i samma byggnad som allt dricksvatten i hela Örebro förvaras, har gått sönder och det finns risk att olämpliga bakterier har spridit sig i systemet. I morse lät varningen att man skulle undvika vattnet i så hög grad att man nästan undrade om man vågade skita i det. Man skulle koka det i tre minuter innan användning och helst inte duscha i det. Bilder har dykt upp var mans huvud föreställande avföring guppandes i våra vattenrör, i alla fall är det vad man tror när man läser folks inlägg på Facebook. Duschvarningen har nu hävts och man kan göra allt utom att stoppa vattnet i munnen. Men folk vill inte duscha eftersom det är "avloppsvatten" i kranarna. Lite att ta i kanske.

Jag åkte iväg för att köpa lite vatten att ha hemma till när man bara vill dricka ett glas och inte hålla på att krångla en massa med kokningen innan och möttes av det här:












Jag var inte ensam om att fota hyllorna heller, vi var fler som fachinerat tittade på de gapande utrymmena där det stod att det brukade säljas vatten. Jag åkte hem och kokade lite mer tevatten och hoppas att stan inte förvandlas till det här:



1 kommentar:

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive