söndag 16 mars 2014

Bloggjerkan avhandlar boksamleri

Veckans bokjerka handlar om samlande, om man måste samla på böcker för att vara en äkta läsare. Det tycker då rakt inte jag att man måste vara, i så fall får man inte plats i hemmet efter ett tag. Jag tror att riktiga läsare är bytare och lånare till stor del. Vi har vårt fantastiska bibliotek där de har i stort sett all litteratur. Jag ser det som en självklarhet att utnyttja denna fantastiska byggnad och låna böcker så fort man hinner. Jag kan erkänna att jag faktiskt allt för ofta köper böckerna, och är dålig på att låna på bibliotek men jag är en lånare av stora mått ändå. 

Jag köper böcker, jag lämnar dem sedan vidare till folk som jag tror också skulle må bra av att läsa just den boken. Ibland lånar jag ut dem till folk och ibland ger jag bort dem till folk. På samma sätt lånar jag ofta böcker av andra personer som tycker att jag borde läsa en viss bok, och ibland får jag ta över böcker när personen läst klart. Jag tycker det är en fantastisk tradition för böcker ska bli lästa. Vissa böcker som man vet att man kommer vilja läsa igen och igen och igen, de får bo i bokhyllan, de samlar jag däremot på.

I veckans Jerka har Annika även en utlottning av bokaskar, tre stycken. Jag har själv varit på jakt efter bokaskar tidigare och tycker att de är fantastiska. Därför blev jag mycket glad över att hon har en utlottning av sådana, jag blir förstås ännu gladare om jag vinner. Den ask som jag gärna skulle vilja ha om jag vann, är Henrik IV. Jag tycker den är stilren, svart är min favoritfärg och det är en klassiker som passar i vart hem.

Man kan hitta fler fina bokaskar om man tittar inne på Nillas handelsbod.

2 kommentarer:

  1. Jag tror att en riktig läsare inte bryr sig om varifrån böckerna kommer, bara de finns där att läsa :)

    SvaraRadera
  2. Jag är definitivt en samlare, det är nästan en besatthet. Men det behöver en inte vara, det är ju mer ekonomiskt att låna på bibliotek eller sälja böckerna vidare, och väldigt trevligt att skänka sina böcker till andra...

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive