söndag 23 mars 2014

Ånger

bild lånad från hyllat.se
Daniel West skriver om en undersökning som Bronnie Ware skrivit om i Inspiration and chai. Det handlar om vad vi ångrar när vi ligger på vår dödsbädd. Ofta hör det inte alls ihop med det vi har ågren för under livet. Ingen bryr sig speciellt mycket om de där tre kilona när man ligger på dödsbädden - åh, jag önskar verkligen att jag faktiskt lyckats gått ner de där bekvämlighetskilona och kunnat ha den där jackan jag såg på HM - nej, tror inte den ligger överst på listan.

De fem saker man ångrar när man ligger på dödsbädden, enligt Bronnies erfarenhet och studie är:
  1. Att man inte vågat vara sann mot sig själv. Att man levt efter andras förväntningar och krav istället för att faktiskt utforska och våga kasta sig n i det man själv drömmer om. Det är, som Bronnie själv uttrycker, viktigt att man i alla fall hedrar en av sina drömmar.
  2. Att man jobbat för hårt. Många jagar den där högre lönen, uppmärksamheten på jobbet och möjligheten att bli befordrad men hur mycket är det värt om man försakat de där drömmarna, kärleken och barnen?
  3. Att inte vågat uttrycka sina känslor. Att inte våga uttrycka missnöje eller tala om för någon vad man egentligen tycker om den. Om man bär på sådant och trycker undan det kan man utveckla fysiska krämpor som hindrar en att faktiskt leva fullt ut. Ut med det bara, sjung ut helt enkelt.
  4. Att man tappat kontakten med sina vänner. Det är viktigt att man inte bara låter nära vänner glida iväg för då kan man finna sig ganska ensam när livet väl tar den där otäcka vändningen.
  5. Att man inte tillåtit sig själv att vara lycklig. Lycka är ett aktivt val.

Jag har faktiskt tänkt på det. Det var det som gjorde att jag valde att faktiskt sätta mig och skriva. Att gå runt och bara vilja skriva skulle resultera i sorg på dödsbädden, att jag aldrig försökte. Jag har redan saker jag ångrar för jag har verkligen kastat drömmar i soptunnan. Det är därför jag vågar satsa nu, inte lägga hela mitt liv på hårt arbete åt någon annan utan att lägga min tid på drömmarna. Vi lever inte speciellt extravagant här hemma utan håller in på de dyra för att vi ska kunna ta det lugnt.

Och jag jobbar på det där med lyckan.

Är det några av punkterna du tänkt på?
Är det någon av punkterna som du borde tänka på?
Vad kommer du ångra som mest på din dödsbädd om du inte ändrar något idag?

Ni kan läsa Daniel West artikel här och originalartikeln här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive