onsdag 1 januari 2014

Nöjd och belåten

Igår var det nyår, för den som missat det. Vi firar alltid med min barndoms-/ungdomsväninna med familj. I år delade vi upp så att de stod för huvudrätten och jag och maken stod för förrätt och efterrätt. De kom med oxfilé, hemmagjord plommonchutney och potatisgratäng. Mums. Vi funderade några vändor på vad vi kunde hitta på för gott som kunde sätta värdig punkt för 2013.

På julafton hade vi fått goda krustader med räkor. Vi tänkte att vi skulle göra något liknande och jag hittade några goda recept på kallrökt lax. Eftersom vi hade ett paket gravad lax ville vi ha möjlighet att använda den. En snabb sökning på hur man gjorde hovmästarsås fick mig att snubbla på någon som beskrev en fantastiskt god sås att använda till gravad lax, och vi bytta direkt inriktning, för att inte bli för traditionella.

förrätten blev alltså:



Krustader med gravad lax och hjortronsås.
1dl majonnäs, 1/3 dl mild yoghurt ca 1/3 dl hjortronsylt, klippt gräslök och en droppe citron på varje krustad.
Krustader med kallrökt lax och färskostkräm
200 g philadephiaost, 2 msk majonnäs , 30 g stenbitsrom och klippt gräslök.

Den kallrökta laxen med färskost god men den med gravad lax och hjortronsås var fantastisk. Vi riktigt vräkte i oss. Tips, gör dessa om ni får chansen.

Till efterrätt tänkte jag att det skulle vara gott att göra något med söt mörk choklad och syrlig hallon att bryta av. Jag hittade recept på mörk chokladmousse och hallonmousse som jag satte ihop vilket blev mycket lyckat också.


Chokladmousse
100 g mörk choklad
3 dl vispgrädde
3 ägg
Smält mörk choklad i vattenbad
Skilj äggulorna från vitorna. Hälften av äggvitan ska användas, vispa den hårt. Vispa grädden hårt. Vispa gulorna och rör ner dem i den smälta chokladen. Rör ner chokladblandningen i den vispade grädden. Vänd till sist ner den vispade äggvitan.Ställ din chokladmousse kallt någon timme innan efterrätten ska serveras

Hallonmousse
l hallon (frysta eller färska)
3 st gelatinblad
1.5-2 dl strösocker
5 dl vispgrädde
Koka ihop hallon med socker till en puré. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter. Krama ur dem och lägg ner bladen i hallonpurén. Blanda försiktigt tills bladen löst upp sig. Låt alltsammans svalna. Vispa grädden och vänd försiktigt ner den i hallonen. Ställ i kylen i 2-3 timmar.

Chokladmoussen var jättegod men hallonmoussen var ännu godare men som min väninna sa, det var kombinationen som gjorde den fantastisk.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive