torsdag 23 januari 2014

3D-konsert och vild efterfest

 Igår var vi på en 3D-konsert. Jaha, säger kanske du då, brukar inte konserter vara i 3D om man inte ser det på teve. Jo, visst är det så, men på den här konserten var det mycket som hände på en stor skärm bakom som var i 3D. Och tur var väl det, inte att det var i 3D, men att det hände något där, för man kan inte förvänta sig mycket rörelse från artisterna själva. Kraftwerk är väl inte direkt kända för att vara uppe och steppa, men effekter, det kan dom verkligen briljera med.

Det är svårt att fånga intrycket på bild och på film eftersom det krävdes glasögon för upplevelsen. Under Die roboter killade robotornas händer en nästan under hakan. Kraftwerks långa armar kan man säga.


Vi missade dock tyvärr inledningen eftersom vissa var tvungna att besöka merchandise-båset innan konserten. Vi hade i alla fall tur eftersom vi hade så fantastiska platser. När vi köpte biljetterna valde vi nämligen sittplatser och fick i stort sett lika bra platser som när vi var på Pet shop boys. Våra vänner som ville stå såg knappt något alls eftersom det var många långa människor med stora frisyrer i publiken.

Anpassad till svensk publik











Musiken var, som den brukar vara när Kraftwerk spelar, fantastisk. Problemet för mig var till att börja med mina medåskådare. Någon, i min direkta närhet, tyckte att det var viktigt att lukta gott för sina idoler. För att försäkra sig om att de skulle känna hans dofter hade han badat i sin parfym. När man som jag, är överkänslig mot sådant, är det inte riktigt lika roligt. Mina ögon rann, jag mådde illa och fick huvudvärk. Det förbättrade inte min skärpa när jag försökte insupa 3D-effekterna. Jag har brytningsfel och kan har rejäla problem med att titta på 3D. Det blir inte bättre av att ögonen rinner. När det var svartvita bilder och inte för mycket på skärmen var det fantastiskt. Jag var djupt imponerad av skylinen på Metropolis som var helhäftig. Svartvita byggnader som radades upp och djupet imponerade. När det däremot kom pilar, och annat som swischade förbi i andra musikbitar var jag tvungen att blunda. Med tanke på den dövande effekten av parfymen höll jag faktiskt på att somna vid vissa tillfällen vilket var mycket tråkigt. Jag betalar inte en massa pengar, tar ledigt från jobbet och betalar en dyr hotellövernattning för att sova till Kraftwerk. Som tur var gick det aldrig riktigt så långt.

Medan jag vid ett tillfälle satt och blundade för att komma över känslan av att skela och för att dämpa värken i ögon och huvud  blev det alldeles tyst. Jag var tvungen att titta upp och märkte att alla fyra bandmedlemmar stod helt still, som om de fryst i sin position, tills dess att musiken kom igång igen. Vi diskuterade detta efteråt och funderade över om det var meningen eller om det var ett tekniskt strul som de spelat med i.  Kraftwerk har gjort sig kända för sin subtila och rätt torra humor. Vissa skulle inte ens märka av den. Fansen jublar dock över det lilla som de blir givna.

All and all, en fantastisk upplevelse och jag är glad att jag kom iväg. När alla bandmedlemmar fått göra sin egen lilla personliga sorti och lämnat sin dator applåderade publikhavet nöjt. De slutade inte utan fortsatte som man brukar göra när man förväntar sig att bandet ska komma in och göra en extrarepertoar. Jag vände mig mot min man och sa flinande - ja, det har dom ju inte mycket för (eftersom de är kända för att aldrig göra extranummer) - när de helt plötsligt kom in på scenen igen och gjorde två extranummer. Jag var tvungen att leta på golvet efter hakan när folk börjat lämna byggnaden.

På hotellrummet körde vi efterfest - old people style - te, julmust, choklad och bullar. Sedan somnade vi innan midnatt.

Dagen efter gick vi på antikvariat som riktiga konserthuliganer brukar göra. Jag köpte tre böcker. H.P. Lovecraft "självbiografiskt", Margareta Beckman "Kungar drottningar, älskare och älskarinnor - konvenansäktenskap och kunglig sängkammarfröjd" (smaskigare än en modern veckotidning) och Mikael Häll "Skogsrået, Näcken och Djävulen - erotiska naturväsen och demonisk sexualitet i 1600- och 1700-taletens Sverige" Kollade lite extra på den där Mikael Häll och inser att hans skrifter ska jag hålla ögonen på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive