söndag 29 december 2013

Bokens baksidetext

Jag har nu suttit och stött och blött vad man ska för text på baksidan av boken. Jag vill ju att alla som läser den texten ska förstå precis vad det är för typ av bok Alvhilda är och dessutom bli intresserade. Jag vill att de ska förstå att detta inte är en bok i mängden, inte någon av alla de böcker de redan läst, utan något helt nytt men utan att skriva att det är helt nytt för då kommer de dra slutsatsen om att det absolut inte är något helt nytt utan snarare nästan ett plagiat av något de redan läst.


Jag har fått många bra tips, bland annat:
  • Jag ska inte dra upp vad personer sagt, så som jag funderade över, om det inte är namngivna personer, och då gärna kända sådana.
  • Jag ska skriva det jag tänkt säga om någon frågar vad boken handlar om.
  • Undvika detaljer
  • Skriv i tredje person och i presens, vad själva boken än är skriven i.
  • Känslosamt och starkt språk
  • Presentera huvudpersonen
  • Understryk att det är spännande
  • Avsluta med några ord om genre och författare
  • Håll det kort
  • Skriv korthugget i reportageform
Tipsare har bland annat varit Oskar Källner som skrivit om det i debutantbloggen och Linda Olsson. Som ni ser är detta en hel vetenskap, nästan lika krångligt som att skriva romanen självt. Jag har nu jobbat fram två förslag som jag får feedback på. Den ena har blivit sågad av några som tycker det låter som tantsnusk medan flera andra tycker den är fantastisk. Sedan har vi den andra som vissa tycker inte är lika mystisk och gäckande som den första.


Vad är det för baksidetext som får dig att fastna för en bok?

1 kommentar:

  1. Några bra tips där. Jag har ännu inte kommit så långt att jag är i processen baksidestext, men förhoppningsvis ligger det i en inte alltför avlägsen framtid ;)
    Lycka till!

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive