lördag 14 december 2013

Bokbloggsjerkan

Lite sen men i alla fall med, gör jag mitt jerkinlägg. Frågan som Annika ställer denna vecka är:

Vilken författarduo tillhör dina favoriter? (Alternativt: finns det någon författare vars böcker du har gillat både under författarens riktiga namn såväl som dennes pseudonym)?

Jag har valt att uppmärksamma två författarpar i den här frågan. Först tar vi de svenska som är:

Bild lånad från bokus.com
Mats Strandberg och Sara Bergman Elfgren som skrivit Engelforstrilogin tillsammans. Det är en historia som utspelar sig i ett litet brukssamhälle i Sverige där hela världen hotas av övernaturliga hot som en cirkel av tonårshäxor skall stoppa. Jag har varit och lyssnat på författarna när de pratat om sitt samarbete och det har varit riktigt spännande. Jag själv skriver ensam och kan sakna det där med att ha någon att bolla med och få hjälp att föra historien framåt. Samtidigt kan jag se att jag skulle ha svårt att anpassa mig till andras tyckande också, men de har gjort ett jättebra jobb med sin bokserie.

För att gå utomlands vill jag uppmärksamma:

Bild lånad från Fansiter
P.C. Cast som skriver tillsammans med sin dotter Kristin. De har knåpat ihop House of night-serien. Det är en vampyrserie som är mycket inspirerad av wicca. Där är vampyrerna inte hemska och otäcka, i alla fall inte alla, men det finns olika onda krafter som bråkar med dem. Här är det en ung flicka vars axlar hela världens öde vilar på.


De är båda inom Urban fantasy-genren vilket kanske inte är så konstigt när det gäller mig och mitt läsande.


4 kommentarer:

  1. Jag tänkte snart läsa Nyckeln, vill dra ut på det litegrann :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har dragit ut lite väl på allt, jag har inte ens hunnit läsa eld än, trots att den ligger i bokhyllan och ropar på mig

      Radera
  2. Jag har läst om de svenska flera gånger och varje gång tänkte tanken att det låter bra och att jag vill läsa böckerna. Men sen stoppar hjärnan infon bak i medvetandet och jag glömmer bort det. Nu kom jag på det igen, nu när jag läste ditt inlägg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar Engelforstrilogin. Ja det tycker jag. Det är dom klart värda :)

      Radera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive