torsdag 29 augusti 2013

Stadsfjäril - Barcelona Noir av Malin Roca Ahlgren

Jag började följa Malin för flera år sedan, när hon bodde nere i Barcelona och visade upp sin fantastiska veranda som hon satt och skrev på. Nu bor hon i Sverige och vi delar med oss av vår kyla till henne. Men igår delade hon sin värme med oss. Hon har gett ut flera barnböcker tidigare, tvåspråkiga barnböcker, men nu gjorde hon romandebut. Jag har haft en svacka i bloggandet och nästan ingen följer mig längre, ändå kom hon ihåg mig och bjöd in mig på sin stora dag. Det var uppfriskande och jag såg många bekanta ansikten från bloggvärlden och den litterära världen.

Efter att Malin stått och välkomnat alla höll hennes förläggare, Nina Larsdotter Lööw, ett tal. Det var rörande och det var inte utan att man blev lite blöt i ögat. Det var tydligt att Nina var imponerad av Malin, och vem är inte det.
Efter talet signerade Malin böcker. Jag hade varit förutseende och köpt mig en bok för att vara redo. Det var fantastiskt många inne i den lilla bokaffären. Vart man än vände sig möttes man av glada skratt och upplyftande humör. Det var verkligen en glädjens dag, inte bara för Malin, utan för alla som fick dela det med henne. Det är inte utan att man blir inspirerad.

Det var inte lätt att hinna få sig en stund
med Malin eftersom man hade så stor
konkurrens. Jag hade tyvärr missat
henne när hon kom till restaurangen
där bloggarna träffats för att äta en bit
innan, men jag fick mina minuter vid
signeringen.
Vad gjorde vi när vi väl fick vår
stund? Jämförde naglar så klart.







Jag hade försökt matcha boken.
Det var tänkt att vara svart men
jag såg när jag var klar, att det gick
mer i blått. Det blänkte fint i
solen i alla fall.
När jag matchar mot boken ser ni att jag
jobbat på att få till prickarna som
utgör fjärilen. 



















Av förläggaren fick Malin ett
jättefint fjärlissmycke.
Av mig fick hon ett halsband
föreställande hennes egen
bok. Och cupcakes förstås.














Så här fint blev blev det på, här även matchat med en
grön hörlurssladd.

Tack än en gång Malin för en fantastisk release. Jag hade tänkt skriva grattis men jag tycker inte det känns rätt för om man säger grattis är det som om du fått något. Det ord som passar bäst är "Bra jobbat!" för jag vet att det här inte kommit gratis. Det ligger hårt slit bakom och du är värd varje sekund i glansen och varje öre som rullar in för dina fantastiska ord.

1 kommentar:

  1. Vilket underbart smycke du gjorde till Malin. Ett fantastiskt minne från en härlig fest och, när jag har läst den, bra bok. :-) Kul att ses, även om mina bilköer gjorde mötet onekligen kort och intensivt *hata stockholm*...

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive