söndag 28 juli 2013

Semesterutvärdering

Först och främst vill jag säga att vi har haft en underbar sommar, rent vädermässigt.
 Detta är inte ens taget från den bästa veckan. Solen har skinit och regnet har nästan bara visat sig på nätterna och då sover vi för det mesta.

Bilköer, alkohol, dans och vila
Vi har haft en tidig semester i år, min man från veckan före midsommar och jag direkt från midsommar och framåt, vilket även innebär att den redan är slut. Vi hade tre veckor tillsammans som vi började att fira genom att stå still med massa andra bilresenärer. Vi hade som tur var inte bråttom och jag stod hellre still i trafiken än var anledningen, vi såg bilrester och såg utryckningsfordon som åkte från platsen. Vi firade på ett traditionellt och mysigt sätt, dans runt midsommarstången, massa god mat, öl, nubbe och rejäl sovmorgon.

Lustiga huset och lustiga godisvinster
När vi ändå var i Stockholm bytte vi ut det årliga Lisebergsbesöket mot ett Grönalundbesök. Sorry Gröna Lund, gör dig icke besvär, du vann inte barnens hjärtan från Liseberg, även om vi tyckte att vinsterna var mycket generösare än på Liseberg. Men det väger inte upp de roliga åkattraktionerna.

Cabride med stil, bra musik och Stesolid
Vi avslutade Stockholmsbesöket med att få en härlig sightseeing genom stan i en Cab. Vi var lika mycket sevärdhet som allt annat eftersom Calle satt med sina coola brillor och lockade till Naaaaw vart vi än stannade. Sedan såg vi en helt fantastisk spelning med Pet shop boys och avslutade med en tur till akuten. Ni kan läsa mer om det här.

Bygga pool, laga pool, bygga staket och bygga trapp.
 Vi har inte bara slarvat, vi har varit himla duktiga också, framförallt min man. Vi byggde den fantastiska poolen som vi sedan fick laga för vi hade slarvat med underlaget. Huset fick äntligen staket, tog bara typ tio år och nu behöver vi inte längre använda ett bord för att komma upp på verandan. Skitbra. Nu ska vi bara bygga ut trädäcket lite till, bygga in poolen i en snygg träram, konstruera ett vinterlock och bygga två trappor till. Kan säga att vissa av de här sakerna som vi byggt, gissa vilken, har varit en guldgruva under den här sommaren.

Apropå gruva
 Något jag rekommenderar alla som är i närheten av Örebro och framförallt Nora, är att åka till Pershyttan för att kika på hur man jobbade med malm för i tiden. En av få gamla gruvor är öppna för visning och det var riktigt spännande att gå ner där.. Trots att det var närmre trettio grader ovan jord var det is längst ner och vi huttrade i minusgrader medan hon berättade om gruvarbetet förr i tiden.

Ånglok, rälsbuss, gammal växel och gammalt mysko ånglok
 För att ta sig ut till Pershyttan åkte vi gammal rälsbuss. Tyvärr gick ångloken bara på helgen och vi var där mitt i veckan, men jag rekommenderar det färdsättet för det var riktigt roligt. Vi fick dock se ångloket eftersom det var abonerat och kom in på stationen medan vi väntade på avgång. De hade även restaurang i en gammal tågvagn både i Pershyttan och i Nora. för de som ska åka dig kan jag berätta att de även har ett vandrarhem i en gammal sovvagn i Nora. Den missade vi, annars hade vi sovit där istället för Nora stadshotell.

Alvhildadrinkar och goodibags samt innehållet i goodibagsen.
 Japp, jag har hunnit ha en liten minirelease under semestern också. Med betoning på mini, bara några vänner och för min tidningsföljetong. Ni kan läsa mer om den här.

Annars har det mest varit allmänt häng med god vänner
Poolhäng med goda vänner, familj, te och godsaker
och en del absint, fester och spelningar. Grillning långt in på kvällarna och många glada skratt
Utvärdering av semestern: 
Vi är alla överens om att en slapp semester som den vi haft i år, där vi mest hängt hemma, grillat och badat i poolen, har varit fantastiskt. Barnen har älskat poolen och det har vi med. Känslan av att gå upp, äta frukost och hoppa i plurret, simma lite och sedan kliva upp och sätta sig på trädäcket med en kopp te, det har verkligen varit avkoppling på hög nivå. Att inte behöva åka iväg för att bada är riktig avstressare. Bästa investeringen någonsin, bara drygt 5000 kronor dessutom. 

Semestern är slut men långt ifrån sommaren, hoppas vi. Jag räknar med att poolen kommer användas ännu lite till innan solen tar semester till nästa år.

Vad har ni gjort i sommar och vad är det som ni tycker varit det bästa. Det är sällan det dyraste eller mest välplanerade, det har vi märkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive