torsdag 9 maj 2013

Karin Park

Bild lånad från Music as it should be
Igår var jag på föreläsning med Karin Park. För er som inte vet vem det är, jag själv hade allt för dålig koll på det, så är hon en svensk sångerska och låtskrivare som skrivit det norska bidraget till årets Eurovisionsschlagerfestival. Jag kikade så klart på youtube innan föreläsningen för att se vad hon gjorde för musik. Jag blev lite förvånad över att jag missat henne eftersom hon påminner mycket om the Knife och spelar riktigt bra syntig musik. Här har ni den som hon presenterade först i sin föreläsning, vars video är inspelad hemma hos henne - i en kyrka.


Den låt som jag fastnade mest för var den som hon själv uttryckte var en kärlekssång till döden, den riktiga titeln är You&I.



Det hela inleddes med standarddatastrulet. 

Även om det ingick i själva presentationen av sig själv, så var inte föreläsningen om hennes musik. Det handlade om hennes karriär och hur hon lyckats med det hon gjort. Hon berättade om allt på ett väldigt utlämnande sätt som gjorde att man kände att man kom henne väldigt nära - naket. Jag tycker att det var en väldigt bra föreläsning, framförallt eftersom den var för folk som sökte arbete. Hon berättade om sin väg och att den inte varit spikrak och det ingick absolut inte att rulla tummarna och få saker serverade på silverbricka. Hon berättade om hur hon inte hade stöd från klasskompisar eller var någon inneperson under grundskolan. Där hade hon istället blivit tråkad, så som många andra stora artister upplevt under sin uppväxt. Hon fick kämpa hårt för att få möjlighet att studera musikgymnasie eftersom hon inte hade föräldrarna med sig. Då handlade om att skaffa kontakter och fråga runt för att komma någonvart, göra allt själv och visa att hon faktiskt kunde ta de ansvar som krävdes. Hon berättade om hur viktigt det var att göra ett bra jobb för även om man pratar om sig själv på ett bra sätt eller göra en bra sak, måste det följas av samma standar för att man inte ska falla. Allt hon gjort har hårt arbete bakom sig och många nederlag som hon använt som ett sätt att lära sig och inte för att ge upp. Det har varit svåra samtal, övervinna rädslor och efterforskning.

Hennes berättelse kan appliceras på hela livet. Det är sällan så att man får något om man bara sitter och väntar på det eller lägger över ansvaret på någon annan. Det är ingen annan som tar ansvar över ditt liv, i alla fall inte efter att du fyllt arton. Har du en dröm eller ett mål, precisera det, se över vad du har och vad du behöver för att uppnå det. Det du har, förädla och lyft fram det, det du inte har, skaffa det med hårt arbete. Steg för steg kommer du nå din dröm, men det är ingen annan än du som kan göra det. 












När föreläsningen var slut ville jag ta en bild av henne. Jag blev snabbt övertalad av en annan åhörare att själv vara med i bild, jag tycker verkligen inte om att vara med i bild eftersom jag själv tycker jag ser så hemsk ut. Något jag faktiskt har satt upp ett mål för och arbetar mot med hårt arbete. Jag har gymkort, jag tränar och jag ska snart färga håret igen, bland annat. Samtidigt har jag målet att få min bok publicerad och det är något jag jobbar hårdare med än mitt utseende, det kanske syns.

Och ja, jag är inte jättelång. I jämförelse med vissa är jag ganska kort men inte så kort som det ser ut på bilden. Men när man ställer en relativt lång person bredvid en relativt kort person, då blir resultatet lite lustigt.

Vill du läsa mer om Karin Park kan du se mer på hennes hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive