söndag 7 oktober 2012

Swecon 2012

Nu är jag hemkommen efter en helg i Uppsala.

Förr var jag en fotodåre som tog kort på allt inför blogginlägg och skickade gärna iväg i tid och otid, men eftersom jag av någon anledning inte är lika trigger happy på min mobilkamera så blir det inte lika mycket bilder som man kunde önska, jag ska försöka bli bättre på det.

Det var två seminarier som var igång samtidigt när jag anlände, båda ville jag se. Det ena var "The norse myth's" i den andra rummet var Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg. Det blev ett enkelt val eftersom det var lättare att smita in mitt i hos Sara och Mats.

 De presenterade arbetet med Engelforstrilogin, hur deras samarbete varit och författarskapet i stort. Det var mycket roligt och personligt presenterat. Många skratt och skämt. Var en mycket trevlig start. Jag såg även Sara fler gånger då hon presenterade olika litterära tips i ungdomslitteraturen och var även med på ett hörn av Karl Johnssons presentation av Vei.

Vei är en av de serier som jag och maken med intresse följer i Utopi. Den presentationen var ännu roligare då han var nervös och skämtade bort mycket av presentationen. Många interna skämt som man fick följa med på. Under den presentationen kunde jag ana den där familjära känslan och det minimala universumet som ändå verkar cirkulera inom genren. Många i både panel och publik verkade känna varandra och hade jobbat ihop på olika sätt. Det var både positivt och negativt i mina ögon, å ena sidan känns det som en trevlig grupp att komma in i samtidigt som man, som jag som inte var hej och du med alla, kände sig ännu mer som en outsider. Kan dock ha haft med mig själv och min D-vitaminbrist att göra.

Många positiva människor jobbade på mässan som kastade lotter efter en och lurade in en i frestelse efter sötsaker. Medan jag stod och väntade på Katarina som handlade böcker lyckades jag länsa deras godisskål (läs tog tre) och fick tipset om att jag ska komma i min Star trek uniform med Captains rank nästa år, eller i Spock-uniformen. Jag har inte bestämt mig riktigt för det än.
Kan meddela ett ung dam var mycket avundsjuk när jag nämnde att jag ägde dylika, hon själv satt i en egensydd uniform som hon borde vara mycket stolt över.

 Vidare träffade jag Elin Holmerin och Eva Holmquist vars böcker jag köpte. Ska bli mycket spännande att läsa. Jag och Eva hamnade i en spännande diskussion om hennes bok och jag hann berätta lite om Alvhilda också. De fick så klart var sitt visitkort med Alvhilda som jag fixat för några månader sedan.
Sedan träffade jag även Hampus Eriksson och Aengeln Englund. Hampus gick igång rejält och berättade om sin bok om Bil Sanch som lät intressant. Tycker även att Aengelns bok Gainea verkade spännande så jag köpte båda två.  De blev mycket nyfikna på Alvhilda också och att det är en vampyrstory utan vampyrer. Jag är annars inte så framme än och berättar om henne eftersom jag har lite prestationsångest, hon är ju inte bok än menar jag.












Självklart passade jag även på att köpa ett stentufft smycke av Elin Holmerin som gick i Steampunk-anda.

Innan jag gick blev jag övertalad att lägga några Alvhildavisitkort i reklamhögen utanför mässan, jag är så töntig att jag inte törs, jag menar - varför skulle jag? Och då hade Katarina motfrågan - Varför skulle du inte?

 På kvällen bodde jag hos Katarina Wikholm som bjöd mig på en fantastisk middag, vad annat kan man förvänta sig av en kokboksförfattarina. Kanske möjligen att den skulle vara förgiftad med tanke på hennes andra bokprojekt, men jag överlevde så jag tror jag är godkänd. Den fantastiska menyn bestod av Nötbuffé, Hjortstoganoff med tre olika sallader och till dessert Chianti Kaffemousse.  Vi hade mycket roligt på kvällen och med mycket trötthet och flera glas vin blev det ännu roligare.












Jag är ju svag för roliga och kluriga inredningsstilar och här är några små saker som jag fastnade för hos Katarina och hennes familj. Först tavlan, hur passande som helst i ett hem där kokböcker och matlagning står i fokus. På kvällen, när allt var nedsläckt utan några små lampor som hjälpte mig att lokalisera var toaletten var, kunde jag inte annat än att lägga märke till hur cool denna lilla inredningsdetalj var. Urgröpning i en tegelstensvägg, med en lampa, med en kaktus under. Hur häftigt som helst.

Nu är jag hemkommen med massa intryck och med vetskapen att jag gjorde rätt val förra helgen som stannade hemma när det var bokmässa. Jag är nu helt mentalt muck och har inget som helst tålamod. Om denna mässa tog slut på mig så här ordentligt vågar jag inte ens tänka på hur bokmässan i Göteborg hade dödat mitt sinne. Hoppas de där D-vitaminerna kickar in snart för insikten i en socialfobisks liv börjar kännas gammalt.

1 kommentar:

  1. Precis vad ni har på gång här, vad en stor plats. Jag är alltid på här ser de senaste nyheterna och uppdateringarna.

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive