lördag 11 augusti 2012

Självförtroendet tar sig några törnar












Kommer inte ihåg vem som sa det (fick för mig att det var Amanda) att "Textfeedback från vänner är bara onani för självförtroendet"

Men ...

det beror nog på vännerna.

Just nu håller jag på att arbeta om min första bok i Alvhildatrilogin och jag har en grupp engagerade vänner som läser och kommer med kritik. De har en relativt bra koll på Alvhilda dessutom och har därför kritik utifrån den kunskap de redan fått till sig. Jag är verkligen otroligt lyckligt lottad som har så många engagerade vänner som verkligen ger sitt yttersta för min skull. Det är konstruktiv kritik, de ifrågasätter saker, jag får veta när det är sakfel som de hänger upp sig på (kan påpeka att största delen av dem sitter i samma bokcirkel som jag och dom kan såga, vid fotknölarna av den anledningen) och jag får veta när det inte flyter.

Samtidigt som jag är så tacksam över deras hjälp, blir varm i hjärtat av deras engagemang, så finns det en annan del av mig, mitt självförtroende, som liksom tittar fram och frågar, så där försynt

"är det inget som är bra, duger det alls?"

Men någonstans försöker mitt sunda jag peppa självförtroendet med ord som:

"Ja, annars hade de väl inte läst den och varit så engagerade"

Eller?

4 kommentarer:

  1. Klart de tycker att det är bra. Kritik kan vara himla jobbigt att ta till sig men i slutändan blir ju alstret ÄNNU bättre. Att ta hjälp av andra är modigt. Jag önskar jag hade tid att också hjälpa till men kan tyvärr inte på grund av egna skapelser som stjäl all den där extra kvällstiden. Jag håller dock tummar och tår och följer processen bäst jag kan. Tycker att du är grym! Fortsätt! Kram från Lindchen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lindchen darling och nog vet jag att du är upptagen i ditt skapande ;)

      Radera
  2. Det är klart att det du skrivit är bra, annars skulle de inte brytt sig om att läsa och kritisera

    SvaraRadera
  3. Tack, det är så man måste tänka :)

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive