onsdag 8 augusti 2012

Läsa vs Skriva

Bild lånad från Anita Joy

Det här med att läsandets vikt vid skrivande har jag funderat över och kommit fram till att jag är periodare. Jag har riktigt svårt för att läsa när jag är inne i en skapandeprocess. Det är som om jag inte kan ta böckerna till mig. Jag har svårt att komma in i dem och de är tunga att lyfta, varje gång. Jag har varit inne i en sådan period i över ett år nu och det försvårar mitt deltagande i den bokcirkel jag är med i. Oron över att jag inte ger böckerna rättvisa bedömningar kommer upp.

Eftersom jag ändå känner behovet av att läsa och jag lyfter böckerna som vi har i cirkeln samt det böcker jag vill läsa utanför cirkeln, blir det varken hackat eller malet. Jag började läsa en bok som jag inte hann klart eftersom jag skrev. Jag började på en ny bok genom bokcirkeln som jag läste för att sedan plocka upp den där första boken igen. Eftersom jag försöker ge mig in i två olika storys på en gång blir det svårt att släppa dessa och bara ge mig in i min egen story.

Dåligt samvete infinner sig i båda lägen. Jag känner ett dåligt samvete över att jag inte hinner läsa böckerna och jag känner dåligt samvete då jag inte hinner lägga ner min själv i mitt eget skrivande. Jag vill så mycket på båda planen och då blir inget gjort.

Hur har du det med din läsning? Kan du läsa en bok när som helst, har du någonsin svackor i ditt läsande. Om du skriver, kan du varva skrivande och läsande? Hur gör du i så fall för att inte hamna i denna onda cirkeln som jag upplever att jag hamnar i?

4 kommentarer:

  1. Du VET att jag har svackor. Ibland har man inte läslust helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst vet jag att du har dina svackor. Problemet med min svacka just nu är att den går ut över både skrivande och läsande. Men jag segar mig i alla fall igenom första kapitlet av Alvhilda nu och den är mycket förändrad.

      Radera
  2. Jag är en läsare inte en skrivare så jag behöver inte välja eller ha dåligt samvete för mitt val. Men jag läser jämt. Om det är mycket runt omkring mig väljer jag ibland mer lättsmält litteratur men läsa måste jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju smart att läsa lättsmält litteratur när man inte har ork. Lite så har jag också försökt köra. Men nu har svackan dragit ut på tiden tycker jag

      Radera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive