söndag 19 augusti 2012

Jag är tjock

I veckan när jag kom och hämtade min dotter från fritids var hon upprörd. En tjej hade visst uttryckt att jag var tjock vilket hade gjort dottern upprörd. Jag blev lite ställd av detta och visste inte riktigt hur jag skulle bemöta det, för, jag är ju tjock. Enligt BMI "lider" jag av fettma och kan därför inte bemöta uttalande med "Nä, sicken lögnare hon är". Därför valde jag att bemöta det med:
"Men gumman, jag är ju tjock."
"Nä, det är du inte alls det!"
"Jo jag är tjock. Men det betyder inte att jag är en sämre människa för det, jag har bara lite svårt för att hålla mig från godsakerna."
Det är tydligt att ordet tjock har förlorat sin grundmening och blivit ett skällsord.

Jag har planer på att sluta vara tjock, så klart, men frågan är väl vilken skillnad det blir. Bilden ovan illustrerar hur jag ser ut nu i ljuslila och så som jag vill se ut i mörklila som samtidigt illustrerar hur jag såg ut när jag "Gav upp".  Det var när jag såg ut på det sättet jag oftast fick höra hur fet jag var, hur tjock jag var och att jag var tvungen att göra något åt min vikt. Det var på grund av de orden jag idag ser ut som jag gör, eftersom jag slutade bry mig om min kropp då den ändå aldrig dög.

När jag tänker tillbaka undrar jag när jag mådde som bäst psykiskt, när jag verkligen var/är tjock, eller när jag var kurvig och hade ett perfekt BMI.

Och då kommer åter igen frågan, vad är egentligen tjock? Är det en kroppsbeskrivning eller bara ett nedsättande ord som används till alla man vill vara elak mot, vare sig de är tjocka eller inte.

6 kommentarer:

  1. Känner fett igen mig! Bra skrivet och kram från Englands-Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Kul att du hitta hit, synd att du inte hade någon länk.

      Radera
  2. Trist att din dotter ska behöva få höra en sådan sak av ett barn på fritids! :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det trista tycker jag är just att det måste ha varit en attityd i det. Om någon bara skulle säga "Din mamma är tjock" utan värdering i orden, då tror jag inte hon skulle reagerat så mycket. Det är ju just det att barnet måste ha sagt det med negativ betoning.

      Radera
  3. Du är ju inte tjockskallig i varje fall. Och jag gillar dig vilken vikt du än har för du är alltid du. Men jag vill att du ska vara lycklig i bilden av dig själv. Också. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag är väl ganska nöjd med mig själv, det är mest när jag ska ta på mig kläder som det känns lite sådär om jag ska vara ärlig :D modet är inte riktigt överens med mig.

      Radera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive