onsdag 18 juli 2012

Dagens inspirerande semestermål

Hela dagen har tillbringats i en härlig fästning med rundvandringar och vampyrutställningar. Inte kan man väl hitta ett mer inspirerande ställe att spendera en heldag när man knåpar på romaner i samma anda? Bakom denna dörr, på en terrass med utsikt över havet, intog vi en mycket onyttig fika.

Fästningen i sig bjöd på många spännande prång och mörka gångar där man inte såg handen framför sig. Vid en utställning var det roligare att gå fel än rätt, vi fann oss själva i ett torn, en trasig trappa som ledde till en mörk blindgång och spännande källartrappor.

Utomhus hade de även en gigantisk pool, såg det ut som. 

 Självklart var vi tvungna att gå den roliga teaterrundvandringen i borgen, mycket bra val. Vi blev guidade utav två lite förvirrade arbetare som avstyrde ett anfall från Svensken. De kallade sonen Hans vilket han blev lite förgrymmad över och en annan i gruppen fick heta Anders vars gård brunnit upp. Vi sprang i långa gångar, blev jagade av soldater och smög i kanonrummen. Vi blev även instängda i fängelsehålorna. 

Är ni i Varbergs fästning rekommenderar jag denna rundvandring. Mina barn, 7 och 11 älskade det! och vi vuxna hade stor behållning vi med.

Efter det gick vi på vampyrutställning med guidad visning. Han pratade om myten och kopplingen till de svenska myterna. Jag blev dock lite besviken eftersom han inte tog upp den underbara koppling som redan fanns i utställningen, ett helt uppslag med "Den svenska motsvarigheten till Vampyren - skogsrået" helt underbart!

 Viktor Rydberg citerades på engelska

 Och till sist några ord som jag kände var träffande och inspirerande - ja - Alvhilda var med oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive