tisdag 10 januari 2012

Skvallerbytta bingbång

Båda mina barn är allergiska och har astma. Riktiga sjuklingar faktiskt. Ett steg för att försöka ordna upp deras stackars utsatta luftrör är att skaffa luftrenare åt dem, vilket vi har gjort nu i juletider. Den är top notch och gör ett gediget jobb. Den känner av när luften är smutsig och renar den, när det är allergener i luften och när det finns odör. Det är det där sista som kan bli lite pinsamt.

Under juletider äter man mycket fet mat vilket i sin tur genererar en hel del gaser. Dessa måste vi alla lätta lite på emellanåt och då försöker man alltid göra det lite hemligt, utan att någon ser eller hör och så hoppas man på att ingen ska känna lukten.

Jag lovar, den känner ALLTID lukten. Från ingenstans börjar den gå på högfart och den som står närmast får stå med skammen. Första gången det hände var när maken låg inne hos sonen på morgonen och drog sig lite extra efter att ha försökt få upp honom. Sonens övertalningsförmåga var alltså lite bättre än makens. Han hängde liksom ut ur sängen så där som man gör som vuxen när man lägger sig i en lite för trång säng. Jag stod i köket och gjorde frukost. Plötsligt började det där brummande ljudet ljuda, ni vet lite som en dammsugare, varpå jag tittade in i rummet och skrattande frågade om någon fisigt eftersom den kom igång så väldans. Ett smått generat erkännande kom från maken.

Efter det är det standardfrågan, när luftrenare, utan synlig orsak, kommer igång och vrålsuger "Vem har fisigt?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive