söndag 3 juli 2011

En dag i kulturens tecken

Just nu pågår Open Art i Örebro och vi bestämde därför att vi borde ta oss en liten titt. Vi släpade därför med oss MrsDatas familj till stadskärnan och började ströva runt.


Det jag tycker är allra finast och som jag tycker de borde ha kvar efter att utställningen är över, är den ombonade Köpmangatan där de lagt ut mattor och satt tak. Där kan jag vandra och bara sitta och gosa in mig, länge.


Runt slottet har de placerat en massa saker i vattnet. Bland annat ett flygplan som långsamt håller på att sjunka, någon slags samhällskritik i form av skadade sälar som vill att vi slutar röka men börjar mata dom och en liten inglasad flotte

Det mest imponerande och det som är dragplåstret är troligen den gigantiska kanin som ligger på stortorget med fötterna i vädret. Ungarna älskade den så klart. Annars var det en intressant säng vid slottet där smulor i sängen inte är något i jämförelse, hela sängen är gjord av knäckebröd. Det fanns även ett "skumt" huvud som ungarna tyckte var spännande.

Det som jag fastnade för var alla vita gubbar som är utplacerade på lite olika ställen. Första gången jag såg en av dem trodde jag faktiskt det var sådan där living art, en riktig person som satt helt still, men det är dockor i mänsklig storlek. Riktigt coola.

Det absolut mest hårresande spännande av allt var nog färden dit och hem då man skulle ta sig i trafik med små barn som gärna cyklar på fel sida av cykelbanan, inte ser sig för och nästan cyklar in i stolpar.

Men vi överlevde, både färden och konsten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive