lördag 30 april 2011

Porslinsmålning

Jag är en sådan där som älskar att skapa vilket jag oftast har gjort på mina naglar på sistone men så fort jag får en anledning att måla på andra saker så tar jag den. Idag fyller min svägerska år och henne ville jag fira med något lite mer personligt. Eftersom hon älskar Musse Pigg tänkte jag att det skulle vara roligt att ge henne något jag målat med Musse på. Min bror har fått ölglas och andra typer av glas med sina favoritseriefigurer vid tillfällen och därför känns det som om det vore dags att även hans sambo skulle få något riktat till henne, målat av mig. Sagt och gjort. Den 7/4 letade jag fram det jag behövde.

Porslin att måla på, porslinspennor att måla med och ett motiv som passade.

Jag letade en stund innan jag hittade några bra bilder men till slut hittade jag en lite c
oolare bild där Musse porträtteras som någon slags dödskalle med sina stora öron. Jag hade en vision av hur det skulle vara, där det var kladdat med färg och ingen färg just där Musse var så jag började prova.

Tredje gången gillt

Det roligaste med porslinsmålning är att man aldrig vet hur det ska bli när man väl sätter igång. Jag började med det jag själv sett framför mig skulle vara så bra. Det blev inte bra. På bilden till vänster ser man bara att det inte är snyggt, vad man inte ser är att i stort sett hela musen var svart när det var klart, för min man hjälpte mig med att försöka få bort färgen. Jag gjorde ett nytt försök där jag inte målade över själva lappen som jag hade som mall. Pappret som jag använde som mall sög dock åt sig färgen som man kan se på bilden i mitten. Nu hade jag och maken blivit en aning frustrerade, maken en aning mer än mig. Jag är van vid att det kan kräva några försök innan det funkar, maken tittade mest på klockan och tyckte allt tog för lång tid. Jag gjorde ännu ett försök, där jag bara drog ett tunt streck runt om själva dödskallen. Pappret sög fortfarande åt sig och skapade den bild man kan se längst åt höger.

Det här gillade vi, båda två, och så satte jag igång med att skapa presenten.

Ett frukostsett med fyra muggar och fyra skålar

Stilrent men ändå personligt, hoppas du gillar det Mia.
GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN!

1 kommentar:

  1. Tack de e jättefiiina.. och som du redanvet så har jag använt dem sen 9 april ;)
    Kraaaam

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive