onsdag 9 mars 2011

Nu har teknikguden bestämt sig för att dumpa mig helt

Jag köpte en "cyber shot"-mobil från Ericsson av flera olika anledningar. Till att börja med hade den bra kamera, fem megapixel vilket jag förstod var jättebra och bilderna jag tar med denna kamera är faktiskt såpass bra att jag kan förstora och ha i album och allt vad det nu är jag vill ha dom till.

Den hade även en bloggerfunktion och en facebookfunktion som gjorde att jag med ett enkelt knapptryck kunde skicka upp ett blogginlägg eller göra inlägg på facebook. Jag registrerade mig även på twitter med mobilen så jag kunde göra inlägg där direkt. Jag var uppdaterad och internet var Pernyuppdaterat, livet lekte helt enkelt.

Men så slutade bloggerfunktionen att lägga upp bilderna jag bad om. Jag bad om hjälp men killen som hade hjälpt mig tidigare fick inte till det. Tillslut fick jag hjälp med att använda mailen istället. Helbra. Jag har nu använt mailen att lägga upp inlägg vilket i bland har varit bättre än bloggerfunktionen eftersom jag nu kunde lägga upp flera bilder på en gång eller inte lägga upp bild i inlägget alls, om önskan vore sådan.

Sedan slutade mailen att fungera. Jag fick upp felmeddelanden hela tiden och till slut upptäckte jag att jag var tvungen att gå in på nätet och öppna captchen för att kunna skicka mail. Krångligt men det funkade i alla fall. Under denna veva började även den speciella kortläsare till mitt mobilkort, den som man sätter i datorn för att lägga in bilderna, att krångla och jag upptäckte att jag inte längre kan sms:a upp grejer till twitter. I går slutade min mobilsurf att fungera vilket innebär att jag inte längre kan gå in och öppna captchen och göra inlägg eller kolla mailen längre via mobilen. Det innebär att det är slut med spontana roliga inlägg, bilder kommer vara svåra att lägga in i bloggen eftersom jag tar alla bilder med min mobil och allt detta på grund av att teknikguden hatar mig.

Jag fattar det inte, jag råkar nästan alltid ut för problem som ingen annan råkar ut för och ingen förstår hur det uppstår. Jag gör ofta allt helt rätt men ändå går det inte, när någon annan kommer in och gör det funkar det, just då, sen funkar det inte längre, när den andra personen släppt.

Är det någon där ute som är mer bundis med teknikguden, som vet hur jag ska göra för att få ordning på alltihopa? Säg inte "Köp en Iphone" för jag lovar, hade jag haft råd hade jag gjort det! Bara för att upptäcka att inget funkar när jag lämnat affären.

9 kommentarer:

  1. Säg bara till om vi måste bli snigelbrevkompisar ;-). Tekniktrassel är aldrig kul Kram

    SvaraRadera
  2. Så illa hoppas jag då verkligen inte att det skall bli, alltså, att all internetuppkoppling skulle vika hädan. Annars är ju snigelpost fortfarande lite roligare att få än email :D på något sätt

    SvaraRadera
  3. Det låter onekligen som att du behöver skaffa en ny mobil om du vill kunna använda den till såna roliga saker. Själv har jag fått ta över Martins HTC nu när han köpte en IPhone 4... Jag fattar inte hur man använder den men antar att jag kommer lära mig så småningom.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker du ska skicka över din sambo så han kan ge min mobil en rejäl omgång så det blir någon ordning på skrället någon gång!

    SvaraRadera
  5. Du tror inte att den är död då? Att det kan vara så att den gått till de sälla jaktmarkerna?

    Han håller förövrigt på och skriver en hemtenta på cirka 50 sidor just nu så jag misstänker att jag inte får han någonstans. Jag får han knappt att gå och lägga sig på nätterna...

    SvaraRadera
  6. Men det går ju att ringa och fota med den fortfarande

    SvaraRadera
  7. Jo men jag menar de andra funktionerna om de bara har dött och aldrig mer vill igen. Kan det hända att telefonen har blivit för gammal och inte kan hänga med. Den kanske har blivit omodern och borde pensioneras, i alla fall när det gäller sådana funktioner?

    SvaraRadera
  8. Har du mailat sony ericsson så får vi se om jag får någon hjälp därifrån

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive