lördag 12 mars 2011

Finfika

Vi vågar vägra mello (som alla verkar vilja kalla det) men i kväll när det är final kan vi tänka oss att låta barnen kika. När vi ska ha en sen kväll tillsammans måste ju en del gottigott få intagas så till kvällens ära har jag bakat en chokladkaka som jag får äta.
Ingredienser:
100 g 70 %-ig choklad av fin kvalitet
100 g smör
2 ägg
1/4 tsk ekologiskt vaniljpulver (eller ½ vaniljstång)
1 msk kakao
(Stevia eller sukrin efter smak om man vill, jag tog en tesked sukrin)

Gör så här:
Smält smöret och chokladen i en kastrull på svag värme. Vispa äggen pösiga. Blanda ner vaniljpulver (eller urskrapad vaniljstång) och kakao i äggen och blanda sist i smör/chokladblandningen.

Blanda väl och häll i väl smord form. Grädda i 6 minuter i 200°.

Låt svalna och servera med vispad grädde med en aning vaniljpulver i.

Kan säga att den är jättegod! Inte speciellt söt, men otroligt chokladig. Eftersom jag är ordentligt avsockrad nu känner jag inte något större behov av att ha en massa sötma i kakan så för min del är det bara gott.

De andra får chips och ostbollar, jag får nötter.

Trevlig mellokväll på eder alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive