söndag 6 februari 2011

Böcker som betytt något för mig

Jag läste inne hos Nina där hon funderat över detta och ställt frågan vidare. Tycker det är en intressant fråga och funderar själv över det här. Skulle vara roligt om ni funderade och berättade vidare.

När jag växt upp brukade mamma läsa för mig när jag låg i badkaret. Framförallt tyckte jag om att höra "Bilbo". Jag tyckte det var spännande att höra om äventyren de var ute på och hur utsatt Bilbo kände sig trots att han nästan alltid lyckades med situationerna på ett sätt som förvånade honom själv mest.

När jag blev äldre så läste jag "Penelope" upprepade gånger. I dag kommer jag bara ihåg att den handlade om en tjej som var och hälsade på folk och åkte fram och tillbaka i tiden men många bilder sitter fortfarande kvar och känslan av boken finns där inom mig. I samma veva älskade jag även "Den hemliga trädgården" och "Agnes Cecilia" som handlar om en två tjejer som förnimmer varandras närvaro över tidsgränserna. Dessa tre böcker ledde in mig på banan mystik och spöken. Det skulle vara spännande och lite läskigt för att få upp mina ögon och snart föll jag rakt in i Stephen Kings värld.


De böcker med Stephen King som varit viktigast och berört mig mest är "Drakens öga", "Geralds lek" och "on writing". Den sistnämnda är den som puffade in mig själv att våga orka skriva på riktigt. Jag märkte att jag och S.K. tänker väldigt lika och våra berättelser kommer till oss på samma sätt, därför har jag försökt följa hans steg och det är det som hjälpt mig att få ett helt råmanus färdigt i dagsläget.

3 kommentarer:

  1. Vad kul att läsa om dina böcker som betytt något för dig. Stephen King verkar vara en favorit hos många. :)

    SvaraRadera
  2. Nu fick du mig att börja fundera på gamla favoritböcker

    SvaraRadera
  3. Nina: ja han är väldigt bred. Å ena sidan har jag hört vissa säga att hans böcker är mainstream och att de inte är kvalitet bla bla bla men samtidigt har jag vänner och bekanta med väldigt bred och gedigen litterärt intresse som tycker han är jättebra. Jag gillar hans beskrivningar samtidigt som jag hatar dom, han är väldigt uttömmande :D

    Shamrock: känns bra om jag får facklan att vandra vidare i bloggvärlden.

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive