måndag 17 januari 2011

Svårt att inte komma på nya upplägg för storys i det här hemmet

Vid matbordet i dag sa min son med helt allvarligt uttryck i rösten och i sitt minspel:
"Mamma, vi kommer inte från jorden."
"Va?"
"Nej, vi kommer från en annan planet som heter (...) och jag är egentligen en robot."
"Eh, jaha, så det säger du."
"Japp."
"Men hur kommer du ihåg det och inte vi?
"Ni blev skadade i fallet när vi störtade så ni minns inte något från tiden före men jag har ju ett dataminne så jag vet hur det ligger till"
"men alla mina minnen från min barndom då?"
"Dom har din hjärna själv diktat upp utifrån de upplevelser du haft sedan du störtat. Era hjärnor fungerar på det sättet"
"Jaha, men mormor och morfar då?"
"Dom kommer också från vår planet"
"Jaha..."
Efter en ganska lång diskussion där sonen svarar klockrent på alla frågor som man ställer angående hans skelett, hans blod och annat spännande så frågar jag
"men varför berättar du detta för oss nu då?"
"Därför att det är ett rymdskepp uppe i atmosfären som är här för att hämta oss nu och då vill jag förvarna er så ni inte blir rädda."
"Eh, jaha..."
Efter en stund säger han med samma allvarsamma uppsyn
"Mamma, jag vill bara att du ska veta att jag skämtade, jag hittade bara på alltihopa."
"Kanske borde du skriva ner alltihopa som en bok någon dag, ditt liv som robot på planeten jorden."
"ja, kanske det..."
Vad tror ni, har jag en liten berättare, författare, skald i mitt hem?

6 kommentarer:

  1. Haha! Ja helt klart. Vilken fantasi! :) Där har du en bra story.

    SvaraRadera
  2. Absolut

    Men om jag bara ger honom tid så kommer han skriva den själv med snygga bilder och allt till också. Min son, författaren.

    SvaraRadera
  3. Underbart! Så många berättelser det finns i barnen. Kanske ska vi sno dem :)

    SvaraRadera
  4. Helt ärligt så har jag haft en sådan där "what if" tanke någonstans åt det hållet tidigare men han utvecklade den väldigt så om jag snor den kanske det ändå inte blir riktigt tjuveri eftersom jag redan haft en liknande tanke :D

    SvaraRadera
  5. Eller hur, men med min hjärna kan den bli en riktigt tilltvistad startrekparodi med läskiga inslag :D rekommenderat för vuxna barn

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive