fredag 21 januari 2011

Mina rädslor

Jag har kommit fram till att beskriva mina rädslor utifrån den lista jag påbörjade förra året.

Förutom att jag har en fånig fobi för både getingar och tandläkare så har jag även en annan rädsla, rädslan över att inte lyckas. Jag vill bli något, jag vill lyckas jag vill bli bekräftad i det jag gör. Min rädsla är att jag dör utan att ha lyckats med något, inte lyckats med att uppfylla några av mina drömmar.

När jag ger mig in i något så vill jag utmärka mig själv, bli bäst. När jag förstår att jag aldrig kommer bli bäst så ger jag upp. Jag är rädd för att jag kommer ge upp i en sådan utsträckning att jag aldrig kommer låta mig själv lyckas.

Jag vill bli författare, jag vill bli en stor författare och någonstans inom mig känns det som om jag inte kommer att vara lyckad om jag inte blir stor, översatt filmatiserad, odödlig. Samtidigt har jag det realistiska jaget som säger att; det är inte det viktiga, det viktiga är att jag älskar att skriva och att jag gör det jag älskar vare sig någon läser eller inte.

Jag har därför omvandlat detta till att; jag vill skriva färdigt en bok, vare sig den blir publicerad eller inte, att komma till the end, det är det viktiga.

Min rädsla för att inte lyckas är inte bra för mig och det skrämmer mig. Så, är jag rädd för att inte lyckas eller är jag rädd för rädslan över att inte lyckas?

Det är väl den största frågan.

2 kommentarer:

  1. Bäst, says who? Det känns som det där med vackert på något sätt... vem kan säga att viss konst, eller något är vackert... Lyckad är ju också ett sånt där vitt begrepp... Klart du ger ut boken. Jag har börjat tänka att man är en kugge i systemet och att världen inte hade varit likadan om man inte fanns. Kram

    SvaraRadera
  2. Jo, visst är det så. Jag har ju barn och de kommer påverka framtida generationer i världen och så.

    Det hela handlar mer om mig själv och att jag måste prestera för att duga vilket, jag fått erfara, inte är så bra alla gånger.

    Bäst säger min inre kritiker och lyckad är att vara bäst, enligt den inre kritikern. Det är något jag jobbar på, som sagt. Men det ligger fortfarande som en inre skräck, och pyr.

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive