torsdag 16 december 2010

Som katten runt het gröt

Nu är det dags.
Nu har jag kommit fram till dagen.
Dagen jag ska sätta mig igen!

Jag hade först en megatenta som två veckors hårdplugg gick till och sedan avlösta uppsatsen min tid. Det är ju inte som om jag inte skrivit under den här perioden. Först skrev jag sammanfattningar av allt jag skulle kunna spotta ur mig i tentasalen. Sen har jag suttit och skrivit några sidor uppsats. I början när jag satte mig och skrev så var det riktigt svårt att fokusera på uppgiften framför mig. Min hjärna vindlade iväg till mina karaktärer, hungrade efter att få fortsätta storyn, att ta reda på vad som skulle hända efter nästa krök, få komma till the end.

Jag tvingade mig själv att inte tänka på detta, det störde mitt fokus. Jag pressade ner min story och de skrikande gråtande karaktärerna (ja, alltså, de skrek inte och grät (så mycket) innan jag pressade ner dem i mitt inre, det var liksom just nerpressningen som upprörde dem) i mitt inre. Nu har vi skrivit färdigt uppsatsen, ja, det stora hela är klart, det är mest bara småpill kvar. Det är två veckor kvar till nyår och jag har satt som deadline att bli klar med det första råmanuset tills dess.

Tystnad

Mina karaktärer har tystat, jag ser inte längre händelserna framför mig och det finns ingen inre röst som berättar den självklara vägen jag ska vandra med mina karaktärer. Jag sätter mig vid datorn och det är helt tomt.

När det är tomt slocknar den där inspirerande glöden.

Jag vet att det enda jag behöver göra är att sätta mig öppna dokumentet, läsa igenom det senaste och komma igång och skriva något, vad som helst, så kommer denna kramp att släppa.

Ändå går jag som katten runt het gröt och kommer inte till skott. Visst kan man bli förbannad för mindre?

I morgon, då ska jag sitta, hela dagen!

Och hör sen!

3 kommentarer:

  1. Japp, så är det. Man ska bara sätta sig ner och börja skriva. Ibland kan det vara svårare än det låter :) Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Och trots att jag har vetskapen så känns det lite motigt

    SvaraRadera
  3. Du vet vad du måste göra, så det kommer att släppa då. I promise ;) Lycka till.

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive