måndag 15 november 2010

Underlig reklam

Det här är inte reklam för soppor eller krämer som skeden på bilden tycks indikera. Nej detta är faktiskt, hör och häpna, inte reklam för något ätligt över huvud taget. Det är reklam för färg och inte ens en färg som, dom som gjort reklamen går in på, är ätbär, utan helt vanlig väggfärg.

Jag börjar ställa frågor när jag ser den här bilden. Varför en sked och inte det mer naturliga valet, en pensel? Är pensel i färgsammanhang så motbjudande att man för allt i världen vill undvika detta?

Vad vill dom säga med skeden? Det är ju inte riktigt så att en väggfärg används i så små upplagor att de små skålarna känns speciellt naturliga heller och att på något sätt försöka få oss att tro att denna lilla sked skulle vara det naturliga verktyget för ändamålet är ju bara rent skrattretande.

Jag utgår från att det blivit något fel vid beställningen av reklamen och att det var en av gastronomreklamarbetarna som råkat få uppdraget och ja, då blir ju hela upplägget lite mer förståeligt.

För jag vägrar då rakt att tro att dom vill nå kvinnor med reklamen, och då utgår från att det enda sätt de kan få kvinnor att förstå färg, är att ta in den i köksomgivningar och presentera dessa med köksredskap.

3 kommentarer:

  1. Håller med dig. Jag har inte sett den själv men nu ska jag hålla ögonen öppna

    SvaraRadera
  2. Har nu i efterhand upptäckt att reklamen bygger på någon slags parodi på hon Nigella eller vad hon heter, hon som lagar mat. Men jag förstår fortfarande inte kopplingen, mat/färg, om det inte rör sig om husållsfärg då vill säga.

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentaren! :)

    Håller verkligen med om att den där reklamen är en gåta, av sällan skådat slag. Jag anade att de försökte skoja till det, med kock-kopplingen. Men det känns mest som att det har blivit plumpt. Liknar mer en skämtreklam från Lorry-gänget eller nåt.

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive