söndag 28 november 2010

Min bror

Bättre sent än aldrig. Det har passerat midnatt och jag är som vanligt inte i tid, men jag gör det bästa av det. Här kommer presentationen av mitt syskon, min bror, enligt den lista jag följer.

Jag är född lillasyster med en äldre bror som under uppväxten tog hand om, hunsade och gjorde livet surt för mig. Han var den där som låg steget före hela tiden, jätteduktig på att sparka boll, jätteduktig på att klättra, jätteduktig på att måla. Han började i judo och då ville jag också börja i judo. Jag hann lära mig hur man skulle falla korrekt vilket jag hade stor användning för senare i livet, då han tränade sina moves på mig när han avancerade inom de olika kampsporterna han engagerade sig i. Det kan dock vara lite svårt att lyckas landa helt korrekt när landningsområdet var ett skafferi. Men, det som inte dödar, härdar.

Även om han alltid var mycket skickligare på att måla än vad jag var, och att spela fotboll och att klättra, så har han varit en bra stöttepelare i de områdena. "Vi har inte samma stil" har alltid varit hans ursäkt för att få mig att inte jämföra mig med honom. Med tanke på att han i dag är en väl utbildad grafisk designer så bör jag ligga i lä, då jag inte har studerat målningsteknik på annat sätt än hemma på eget staffli.

Jag är som sagt en lillasyster vilket gör att jag har stora sympatier för min egen dotter, som är en lillasyster med en storebror på exakt samma åldersskillnad som jag hade. Brorsan har också två barn där flickan är yngst med samma åldersskillnad som vi levde med. Vi båda bor i städer och jag håller tummarna för att inte deras tjejkompisar, i tonåren, ringer på dörren och frågar efter brorsan istället för dem. För min bror var ju inte bara duktigast på allt, han var även en riktigt snygging, enligt alla mina tjejpolare.

1 kommentar:

  1. Och man kan inte förstå hur ens smarta tjejkompisar kan vara intresserade av ens "puckade" syskon...

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive