torsdag 18 november 2010

Min bäste vän

Nu har jag kommit fram till den sjunde dagen i utmaningen och ska berätta om min bäste vän. Jag tycker att just det här inlägget är väldigt svårt för allt beror ju på hur man definierar just "bäste vän". Vad är kriterierna? Jag har haft två bästa vänner genom min liv, men frågan är hur vi står till varandra idag.

När man var yngre så var en bästa vän den man delade allt med, den man ringde till när man behövde någon att prata med. Den som ställde upp i vått och torrt och som man gjorde detsamma för, jämt. Avstånd var inte något som var i vägen för det fanns telefoner.

Jag hade en sådan från lekis upp till någon gång i högstadiet då vår vänskap på något sätt bleknade.Hon själv beskrev oss som ler och långhalm i talet på mitt bröllop. Vi var på väg att hitta tillbaka till varandra i vuxenlivet igen men det var för mycket problem så hon försvann. Den andra bästa vännen, hon som blev min "syster" efter nian har jag fortfarande kvar. Vi pratar och vi firar saker tillsammans men vi ses en gång om året och det blir allt för sällan henne jag ringer till när jag behöver prata för vi har liksom inte samma kontakt längre. På det sättet är det svårt att uppfylla kriterierna som man sätter upp för en bästa vän, men jag ser henne ändå som min bästa vän i den bemärkelse att jag håller av henne på bästisvis.

Annars känns det mer som om min make tagit över den bästa rollen som vän, alltså rollen som bästa vän. Den jag delar motgånger med, den jag kan prata med i stort sett allt om, den som jag finns för och som finns för mig. Men, det är svårt att sätta sig över en kopp te eller öl och riktigt få spy ur sig gallan över maken, som just under dagen var totalt dum i huvudet, med maken. Min make är den bästa i hela världen men ibland måste man faktiskt få ventilera dumma saker med någon helt annan för att få perspektiv på saker och ting Det går oftast över på en halvtimme, men just för stunden kan det vara skönt att få prata lite, men det är inget man sätter sig och pratar med vem som helst om.

Jag har märkt att den som fått axla den rollen bland mina vänner, alltså den som får sitta och svära över min make med mig, det är MrsData. Så när det gäller rollen att vara den som man kan ringa till bara för att prata bort en stund med och som man alltid känner att man kan ta den där koppen med och gnälla lite eller skratta lite eller, vad som helst faktiskt, så är det du MrsData.

Så på det sättet har jag väl tre bästisar och en före detta och det är ju trevligt.

4 kommentarer:

  1. Sant så sant, det stämmer bra in på mig med.

    SvaraRadera
  2. Jag tänker att det om alla br på prick samma ställe och fortsätter att göra samma saker kan man ha samma bästa vän men det är inte säkert heller. Man vet aldrig vart livet kullrar iväg. Jag tror nog inte jag skulle kunna säga vem som är min bästa vän. Några skrattar jag med, andra jobbar jag med, någon annan pratar jag med, åker skidor med, gillar samma filmer som osv osv...

    Och sen går vänskap i vågor, en del är man intensiv med ett tag, andra har man känt länge... bra bloggämne. Kram

    SvaraRadera
  3. Det här med bästa kompis eller kompisfrågan har halkat upp på tapeten i mellan åt då jag känt mig ensam och att jag inte hade den där självklara kompiskontakten. Men nu känns det som om det jämnat ut sig lite mer, jag har börjat känna mig mer trygg i mina "nya" kompisrelationer. Jag har ju ändå bara bott här i 10 år :D

    SvaraRadera
  4. Nämen! Nu tror jag allt att jag blev lite rörd i ögat. Inte ska väl jag liksom...

    Puss på're, gumman. Och dito.

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive