onsdag 24 november 2010

Ett ögonblick

Nu ligger jag efter i utmaningen och det är för att jag hade fullt upp i helgen och för att min hjärna inte kunde erinra mig något spännande ögonblick som jag kände att jag kunde delge er. Men nu har det dykt upp i min minnesbank förstår ni. Ni vet det där ögonblicket av att finna sig i precis rätt ögonblick. Allt för ofta är det så, att man blir ställd inför något, något som gör en arg, ledsen, sårad eller kränkt, men just då står man bara handfallen och vet inte vad man ska säga. När man däremot gått därifrån, då dyker alla repliker upp i hjärnan som man ville säga, men då är det för sent och skulle bara vara patetiska att springa tillbaka och säga i efterhand. Jag har ett sådant ögonblick, ett ögonblick då jag fann mig. För att kunna förklara ögonblicken behöver jag dock börja någon vecka tidigare, eller, till och med flera månader tidigare.

Jag går inte in på detaljer utan berättar mycket kortfattat:
jag var på krogen, jag träffade en otroligt intressant kille (detta var lååångt innan jag blev gift eller så, jag var bara dryga 20). Han sjöng i ett band, som faktiskt är relativt känt inom genren, söt och otroligt charmig. Han började prata med mig. Vi träffades ute på krogen många gånger för han var en kompis kompis och varje gång vi sågs ägnade han mycket tid till mig. Vi pratade han bjöd ut mig på fika och jag blev mer och mer intresserad. En kväll tog jag chansen och liksom bjöd in mig hos honom, för jag hade ju ingenstans att sova för natten. Direkt efter att det blev planerat, så började han bete sig som ett svin. Han klängde på andra tjejer, han var otrevlig och på väg hem pratade han med sin kompis om den lista som de hade. Den lista där de skrev upp alla tjejer som de legat med, eller pressat in den i, som han uttryckte det. Detta hör jag medan jag går bakom dem och jag vill lugnt påstå att allt mitt intresse för killen liksom bara rann av mig.

Inget hände mellan oss den natten, mer än att han försökte tvinga sig på mig med ordalydelsen "Jag är man, jag måste bli tillfredsställd innan jag somnar" men han var för full för att kunna övermanna mig, och sen däckade han.

Med tanke på hur full han var är jag nästan till hundra procent säker på att han skrev upp mig på listan med tron på sin egen kapacitet, som något överjordiskt. Mitt samvete är dock helt rent. Jag såg väl lite kyligt på honom på morgonen när jag var på väg hem och sa med kanske snorkigare röst än vad han förväntade sig "Tja, du kan ju ringa om du är intresserad av att ses igen." Inte för att jag personligen ville träffa honom igen, jag ville bara sätta press på honom och se var jag hade honom. Han ringde så klart inte. Hela denna uppvisning ursäktas dessutom av manliga vänner till mig med ordalydelsen "Han är ju kändis, dom får bete sig så"

Nu till mitt ögonblick, som skedde kanske två veckor senare. Jag och en vän var på väg till stan och mötte denna kille när vi klev av pendeltåget. Han gick med armen om en blond liten donna med stora ögon som såg ut att vara överlycklig över att få vara i armarna av denna kille. Vi stannade och hejade på varandra och han började med en gång ursäkta sig över att han inte ringt varpå jag snabbt replikerade, med en menande blick på den lilla söta blondinen:

"Nej, jag ser ju att du har fullt upp med listan,
så du har väl ingen tid över"

Min kompis som var med mig, kallade mig för sin idol, när vi kommit utom hörhåll, och jag måste erkänna, att jag kände mig faktiskt lite själv som min egen idol också, just då.

3 kommentarer:

  1. Bra svarat. Jag är oftsat "trappklok" och kommer på svaren efteråt (precis som du skrev)

    SvaraRadera
  2. Trappklok, det var ett nytt uttryck som jag inte hört tidigare.

    Kan säga att jag också brukar vara sådan, det är därför detta ögonblick sitter kvar, för jag fann mig.

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive