torsdag 7 oktober 2010

Svarar på Karinas fråga

Snubblade in på Karinas blogg som handlar om att skriva. Hon ställer där frågan, varför skriver du? och det ska jag nu försöka svara på:

Därför att jag måste!!!

Jag kan inte säga när jag började skriva för jag tror att jag på ett eller annat sätt alltid har skrivit. Med händerna har jag alltid skrivit och för dom är det inte så viktigt vad jag skriver, det kan vara blogg, novell, roman, uppsats, utredning you name, it. Dom är inte så kräsna, dom älskar med tangentbordet varje gång det beger sig och då är det inte så viktigt vad anledningen är.
Författat har mitt huvud gjort sedan jag föddes sen är kanalerna inte alltid lika bra kopplade mellan händer och hjärna är jag rädd, men författat det har hjärnan alltid gjort. Jag läser mina böcker i huvudet ständigt och jämt men det är ett privilegium som jag är relativt ensam om, hittills, eftersom mina händer nästan bara skriver utredningar och uppsatser.

Jag vet att den första roman som fick påbörjas var i högstadiet, då vi hade standardprov som handlade om att man skulle skriva första kapitlet på en bok. Då kom det första kapitlet till och min lärare sa efteråt att om jag någonsin skrev resten så ville hon läsa det, hon hade visst känt att det var lite jobbigt att inte få fortsätta :D och det är ju ett bra betyg.

Därför har jag tre svar på frågan:
1) Jag skriver för jag måste
2) Jag har alltid författat
3) Jag har skrivit sedan jag lärde mig.

2 kommentarer:

  1. Kul att du antog utmaningen! Grundanledningen har vi nog alla gemensamt: att det har blivit ett behov av att uttrycka oss. Och, tänk att få ha som jobb att leva i fantastin. Vilken dröm....!

    SvaraRadera
  2. Jo absolut skulle det var underbart. Men eftersom det ibland verkar som om händernas behov inte hör ihop med huvudets behov kan jag leva med att skriva vad som helst, bara jag får författa på kvällarna. Jag skulle kunna sitta och skriva tråktext och berätta historier på kvällarna, då skulle båda behoven bli tillfredsställda :D

    Jag tror att det är en annorlunda sorts multitasking :D

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive