måndag 18 oktober 2010

Min relation till skiljetecken

Hittade en utmaning inne hos Annelie:

Om du var ett skiljetecken – vilket skulle du vara?

Frågetecken, lätt, jag är en riktigt nyfiken jäkel.

Finns det någon författare vars bruk av skiljetecken du tycker är intressant? Berätta!
Nej, jag har aldrig tänkt på det. Det var ju någon författare som inte använde punkt i en hel roman, kommer inte ihåg vad författaren hette, men det låter spännande och lite knepigt.

Använder du semikolon? Om ja; hur?
Nej, har ännu inte hittat något tillfälle. Ska försöka göra det, kanske ett nytt mål här i livet.

När tycker du att ett utropstecken är befogat? Motivera!
När det är ett utrop... kanske? Tycker det hörs i namnet.

Föredrar du citattecken eller talstreck när du skriver dialog? Varför?
Citat-tecken. Förr skrev jag nästan alltid med talstreck men det är svårare att visa när dialogen är över och man beskriver något lite snabbt mitt dialogen och sedan fortsätter den igen.

Beskriv din relation till parenteser (och det som står inom dem).
Jag gillar parenteser men det kanske är för att jag även talar med parenteser, en riktig sidospårare som kan svamla ut en bra bit och sedan återkomma när jag ska berätta något. Jag använder det inte så ofta i mina noveller eller romaner men här inne i bloggen kommer det allt några parenteser här och där.

Hitta på ett nytt skiljetecken. Hur ser det ut? När används det?
Har inget jag kan komma på nu, sådana idéer kommer bara upp vid frustration men försvinner lika fort igen och jag känner mig ganska ofrustrerad för tillfället så det är tomt.

När är det dags att sätta punkt?
Innan luften tar slut eller hjärnan tappat bort den röda tråden som håller ihop meningen.

4 kommentarer:

  1. Kul att du svarade! Jag är också en nyfiken typ :-)

    SvaraRadera
  2. Skiljetecken r speciellt. Jag tror att jag helst "umgås" med paranteser, smileysar, kolon och flera punkter...
    Semikolon finns inte på kartan.
    Mest vill jag säga att den där om att "a clean house is a sign of a waisted life" verkligen var tjusig... Ska jag brodera något får det bli den ;-) Kram

    SvaraRadera
  3. Det enda sätt man får veta något är genom att fråga, eller hur Annelie?

    Jenny, om du gillar den så har du missat en annan favorit jag hade här inne på bloggen förut. En kvinna som står med sopskyffel och säger "house work is evil, it must be stoped" en annan av mina favoriter, som dessutom sitter på mitt kylskåp. :)

    SvaraRadera
  4. Exakt! När jag var liten vad jag jätteblyg och vågade aldrig fråga någonting. Jag tar igen det med råge nu som mycket frågvis vuxen :-)

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive