fredag 17 september 2010

Tillslut fick jag nog

För ett gäng veckor sedan provade ju jag lösnaglar, alltså inte såna där lösnaglar man köper på ICA och sedan limmar fast hemma i köket, nej, såna där riktiga som man får på salong. Akrylnaglar. Jag har under denna tid provat en hel massa olika roliga målningar på dessa men förra veckan lossnade en nagel nästan helt. Den bröt loss mitt på nageln och liksom satt löst fast inte tillräckligt löst för den gick inte att ta loss helt. Däremot gjorde det riktigt töntigt ont när jag väl försökte. Efter att ha försökt en stund så gav jag upp och lät maken klistra fast nageln igen med superlim.

Nageln har inte riktigt varit lika snygg efter det utan den intog snart en gulaktig färg och såg lite skrumpen ut. I förrgår lossnade den igen, på det där jobbiga sättet. Skillnaden var att denna gång gav jag inte upp så lätt. Jag badade fingret i nagellacksborttagningsmedel som inte rekommenderades till lösnaglar, jag bände, jag vred, jag gnydde och jag klippte:

Men tillslut fick jag loss den!

Hur nageln under, alltså den riktiga nageln, mår är väl kanske en annan femma. Den är tunn, mjuk, lite öm och riktigt riktigt skitful! Vilket gör att anledningen till att jag skaffade naglarna från början känns lite töntiga. Jag tänkte att mina naglar var så mjuka och fula att det skulle vara kul att ha lösnaglar och kanske låta mina riktiga naglar växa ut under. Istället har jag totaldödat nageln under och det kommer ta längre tid innan dom kommer kunna användas till något igen.

Here is me working on it!

För att försöka få rätsida på hela nagelhistorien har jag börjat kleta på detta medel. Tycker det var en passande färg eftersom grundfärgen på mina lösnaglar, de som fortfarande sitter kvar, också är rosa. Det jobbiga är bara att när jag väl öppnat förpackningen för att kleta på medlet så får jag chans att läsa beskrivningen och får då reda på att jag ska ha ett speciellt lackborttagningsmedel som jag ska ta bort medlet med varje dag. Så det bär väl av till ICA igen då.

En snabb utvärdering av hela lösnagelhistorien.

Priset: Jag fick det hela till ett "jättebilligt" pris, strax under fem hundra kronor. Om det är jättebilligt så är det i mina ögon svindyrt.
Utseende: Det är ju roligt att ha lite längre naglar där man faktiskt får plats med mer bilder sedan man skaffat Konad men utväxten gör att naglarna ser jättekonstiga ut. Det ser ut ungefär som om man har extremt misskötta nagelband som går ner över nageln och som man sedan målat på.
Praktiskt: Nej! Dom är tjocka vilket gör att man inte ens kan klia sig med dom, det enda som naglar egentligen är bra att ha till. Man blir helt handikappad. Man har svårt för att plocka upp saker och pilliga saker är bara att glömma och det är krångligare att skriva på ett tangentbord. Det enda praktiska är helt enkelt att man kan måla på dom, och hur praktiskt är det på en skala, egentligen?

Kommer jag göra det igen? Troligen inte, i alla fall kommer det det dröja ett tag innan jag gör det, tills jag glömt hur det var.

Nu får jag bara vänta tills resten av naglarna "ramlar" av vilket inte borde dröja så länge eftersom det reda bildats sprickor vid skarven.

7 kommentarer:

  1. hur praktiska när man ska torka sig i arslet då´rÅ???

    SvaraRadera
  2. Om du vill ta bort naglarna så bryt absolut inte loss dem! Det skadar bara nageln under. Ta bort allt naglack med remover. Fila bort överta skiktet av akrylnageln med en fil. Ta remover och dränk små bomullstussar lägg tussen på nageln och slå in med aluminiumfolie. Gör detta på alla naglar. låt verka någon minut. Ta bort paketet på en nagel och börja fila på akrylen nu ska akrylen nästan smula sig när man filar. Detta får man upprepa på alla naglar flera gånger per nagel tills allt är borta. När man börjar närma sig sin riktiga nagel är det dags att ta det lugnt med filen så man inte tunnar ut den för mycket. När jag hade akrylnaglar gjorde jag om dem var 4:de vecka. Hoppas att du får bort dem på ett lite bättre sätt nu.
    /maria

    SvaraRadera
  3. Jo du Mipi, så långa är dom inte att det blev för stora problem med det ;)

    Tack för tipset Maria, låter dock väldigt jobbigt :( att du orkar göra det var fjärde vecka! Eller missförstod jag dig nu?

    SvaraRadera
  4. jag gick iväg och blev utsatt för det var 4:e vecka. men det var så hon gjorde.
    /Maria

    SvaraRadera
  5. Säger bara - nagelolja. Smörj och massera in under nageln, alltså där den växer upp. När du ser nageln är den redan död, det är innan den tittar upp d kan vårda den. Nagelolja is the shit! Sen skulle jag kanske vara liiiite försiktig med Trinds grejer. Har hört att de innehåller formalehyd av "precis-under-gränsvärdet-kvantitet". Kan skada nageln, huden och ge allergiska reaktioner. Något att tänka på. :/

    SvaraRadera
  6. Shit, det är ju en hel vetenskap det här!

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive