söndag 22 augusti 2010

Baluns i småland

I går åkte jag och maken på ett bröllop nere i Småland. Eftersom vi skulle ha barnvakt under kvällen och natten så kände jag att jag inte ville lämna över ett hus i fullständigt kaos. Därför städade vi till ett på natten. Eftersom bröllopet började ett och det var tre och en halv timmes körning dit så var vi tvungna att gå upp vid sju. Alltså, efter sex timmars sömn åkte vi ner till Småland i matchande outfits för att fira vår kära vän Charlies bröllop. Den rosa färgen klädde vi oss i till hennes ära och det var vi inte ensamma om. Många kunde inte åka på tillställningen utan i alla fall något rosa.

Vid akten satt en kille bakom mig. Han hade blont tuperat hår, svart frack, en bandtröja, bandana, hårt sminkad och leopardmönstrade brallor på sig. Om man säger som så, hans kläder hade en viss dragningskraft så ja, jag lade märke till honom.

När vi väl kom till festlokalen så strosade vi runt för att se vart vi skulle sitta. Jag hittade mig själv nästan längst ute på kanten vid ett bord, endast en person satt utanför mig och när jag såg namnet - Sleezy - så var det inte så svårt att räkna ut vem det var.

Mycket riktigt!

Det blev många skratt under middagen eftersom han, jag, hans tjej och killen bredvid henne hade ungefär lika låg humor. Stående skämtet från herr S (Sleezy) var, varje gång toastmastern ville ha ordet (då användes en vuvuzela) någon kommentar om orcher - "shit, kommer orcherna nu?" "Va, är orcherna här nu igen?" "Det var ett jäkla springande på dom där orcherna!" och vid något tillfälle när det blåstes lite väl mycket i vuvuzelan trodde han att trollen var med på ett hörn också.

Senare under kvällen när vi satt vid fikat, jag, maken, herr S, hans danska flickvän och en vän till herr S och drog otroligt dåliga vitsar, speciellt drev vi med danskan och skånskan (herr S och hans kompis var från skåne) Band annat hade jag otroligt ont i min skånska balle efter att ha suttit så länge. En man som inte varit med från början som satt sig vid vårt bord tittade misstänksamt på mig.

Men, själva bröllopet då?

I present från oss fick dom bröllopste, två fina muggar (rosa såklart) och teklämmor i form av hjärtan.
På det hemmagjorda kortet skrev vi
"Med en rykande kopp het kärlek till ert äktenskap"
Inslaget i ett mycket rosa papper!

Bröllopet var underbart! Ett sagoprinsessbröllop (Victora, släng dig i väggen), förutom regnet då kanske.
Brudklänningen var en snörd korsettklänning med långt böljande släp. De kom till kyrkan i limousin och åkte till festen i båt över sjön. Det gick dock i lite högre hastighet än vad det brukar göra med brudpar eftersom regnet kom och både brud och brudgum tyckte att föraren kunde få gasa på lite. Dom kom alltså körande med gasen i botten. Det var inte det lättaste för tärnorna att få bruden ur båten och upp till festlokalen på grund av den blöta hala bryggan och gräset som sedan följde, men skam den som ger sig.
Under klänningen dolde sig ett par vackra skor och självklart -
något blått!

Innan maten fick vi mingla och då bjöds det på snittar och oploppiga ploppar. Det stod lycka, kärlek, puss och kram på dom istället för plopp, jätteroligt! Middagen bestod av en vegetarisk buffé. Jättegod och spännande, mycket man aldrig provat på förut. Och efterrätten var självklart den klassiska bröllopstårtan. En underbar gräddig sak som vi fick te och avec till.

Tyvärr kunde vi inte stanna hela festen, fast Sleezy, som var musikansvarig under kvällen (brukar jobba på en klubb nere i Malmö annars) hade i stort sett allt, utom RnB och hiphop, alltså, han spelade bara bra musik. Vi hann studsa en liten stund innan vi åkte vid tiotiden.

Anledningen?

Vår barnvakt var tvungen att åka vid tolv och det tog som sagt tre och en halv timme för oss att åka hem, vilket innebar att vi behövde gå upp, vilken tid?
Just det, halv åttatiden.
Vi var redan nära på döda eftersom vi sovit så lite natten till lördagen så vi bestämde att vi ville sova ut under natten så vi skulle orka åka hem. Vi kom inte i säng före midnatt ändå, för det tog nära på timmen att ta oss till hotellet. Småland är bra snårigt och svårt att hitta i.

Och dessutom är småland full av galna självmordsbenägna älgar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive