tisdag 16 mars 2010

Barns fantasi är härlig (citat)

Vi väntade på sonen och maken ute vid akvariet på Gustavsvik. Dottern kom igång och lekte, så här lät det ungefär:
(jag ställer min temugg på ett bord vid akvariet)
-nej, inte där, jag leker att det är mitt matbord
-ja men då sätter jag mig här vid matbordet och tar en frukost då
-okej, vi leker att du är min mamma
-okej, så vi leker att jag är din mamma?
-Nej, du är min mormor
-Okej, vi leker att jag är din mormor
-och vi är djur som fångar och äter fisk
-okej, vi fångar och äter fisk
-säg ett djur som fångar och äter fisk
-sälar
-nej, betjänter, fångar dom och äter fisk?
-tja, betjänter är inte djur, det är ett yrke
-okej, då är vi åkersorkar
- jaha, är vi åkersorkar, men jag tror inte åkersorkar fångar så mycket fisk
-dom här åkersorkarna fångar fisk.

Sen hände det en massa olika saker, åkersorkslisa, det var dottern, hon fångade fisk och gav till åkersorksmormor. Förutom fiskar så åt även åkersorkarna sjögräs, sten, pinnar, löv och snö. De sov bland löven vilket gjorde att vi kom på att det är ju jättesmart för man sov ju direkt i frukosten.

Åkersorkarna hade blå huvuden och vit kropp och hade svarta och blåa fläckar på magen. Det var fläckar på huvudena också och så var det något med en massa andra detaljer som inte riktigt gick ihop med de första detaljerna.

Sen kom maken och ställde sig bakom mig och lät lite otäckt, för att busa med dottern varpå hon utbrister lite så där gällt som bara hon kan:
-ooooh, akta mormor, en panda!

1 kommentar:

  1. Åsa (Valerina)19 mars 2010 kl. 23:02

    Haha asgul berättelse ju,,,lilla snurpan :D

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive