onsdag 20 januari 2010

Nya rutiner slår väl in

Vi håller på att organisera så att barnen har en matdag var då dom bestämmer mat och är sedan med och lagar maten, dukar med mera. Dottern hade i måndags och då blev det pannkakor. Hon fick vara med och komma på vad det skulle vara pannkakssmeten och sen fick hon plocka fram det, hälla ner det och slutligen (innan dukningen vill säga) fick hon hälla i smeten i pannan.

Hon är fyra år.

Hennes bror är åtta år, ribban ligger lite högre när det kommer till honom. Han beställde fiskpinnar. Jag måste erkänna att i dag var jag trött och tänkte ha använt vanliga färdiga fiskpinnar från affären även om vi sagt att vi skulle försöka sluta använda halvfabrikat. När vi väl skulle börja med fiskpinneriet så hittade jag inga fiskpinnar i frysen eftersom det blivit ett missförstånd mellan mig och maken (som handlade i förmiddags) Därför blev det hemmagjorda fiskpinnar så sonen fick verkligen prova på matlagning.


Här panerar min son sina pinniga fiskar, visst blir det fint

Han fick tina torskfiléer, mala skorpor till mjöl, skära upp fisken i fina bitar och rulla den i alla möjliga saker.

Här stod jag som en hök, sonen blev lite irriterad på mig

Sen fick han skära upp potatisen i fina små bitar som han sedan fick göra mos av. Det är viktigt att låta barnen få ta större ansvar och att man visar att man litar på dom och tror på dom men det kan vara lite svårt när dom har en stor vass kniv i handen och skär jättenära sina små söta fingrar hela tiden.

Proffsig uppläggning

Sonen och dottern röstade för att dessa fiskpinnar var mycket godare än affärens färdiga
fiskpinnar och sonen fick i sig åtta stycken. Ett helt paket fryst torskfilé gick åt.

Jag älskar verkligen när barnen äter ordentligt!

Det känns som om det börjar bra med matlagningsplanerna, hoppas bara det håller i sig.

3 kommentarer:

  1. Vilken bra idé! Den ska jag införa när Jack blir större.

    SvaraRadera
  2. Vad kul! Själv har jag svårt att hålla ungarna borta från köket. De bråkar alltid om vem som ska göra i ordning grönsaker, knäcka ägg och röra i stekpannor. Kanske skulle ge dem en dag var - bra idé.

    Vilken dag är Penkos? ;)

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att fiskpinnarna uppskattades :)
    Och bra att låta dem ha varsin dag :)

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive