måndag 25 januari 2010

Dottern och den gröna soppan

Idag var det dotterns tur att välja mat och vara med och tillaga och duka. Som vilken normal fyraåring som helst som får välja precis vilken mat hon vill (förutom vissa undantag som mamma bestämmer) så väljer hon självklart spenatsoppa med kokta ägghalvor.

Då det är lite skillnad mellan min snart nioåriga son och min snart femåriga dotter och deras utförande i fråga om matlagning så var det lite svårare att få bra bilder mitt i arbetet då det var jag som utförde arbetet i största del. Dottern fick mest ta fram ur skafferiet, mäta upp i måtten och titta på hur man gjorde, men detta var väl kontentan av det hela:

Det ska dukas fint och ordentligt inför den stora matstunden

En sista omrörning i den giftigt gröna soppan innan servering

Titta så tjusigt det blev i tallriken

Jag måste erkänna att jag som mor och person som skall föregå med gott exempel var väldigt nervös inför denna matstund då jag endast minns spenat med vånda och pina från min barndom. Jag hade ändock ett öppet sinne inför denna gröna upplevelse och jag måste säga att jag är glatt överraskad, det var riktigt gott! Men det ska vara ägghalvor, annars får det vara!

Då jag själv inte visste riktigt hur jag skulle motivera mig om det nu smakade så som mina barndomsminnen ville påvisa, och för att motivera den lilla pojken i familjen, såg jag till att dottern förberedde efterrätt.

Hon fick dock inte stå för själva gräddningen.

Mina barn är riktiga kockar, på onsdag ser vi fram emot ännu en dag då hemmagjorda fiskpinnar står på menyn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive