söndag 11 januari 2009

Beslutet

Nu har jag vägt fram och tillbaka hur jag ska göra med min diet. Å ena sidan så har jag en röst inom mig som säger "Ah men va fan, du ska väl inte ge upp nu, så nära målet, looser" en annan röst inom mig säger "Men fasen, jag var ju där jag skulle vara men så pajjade jag det, åh, jag vill jag vill jag vill!" och så har jag en röst inom mig som säger "ta det lungt, det är inte bra att stessa sånt här, det är ju bra som det är, fortsätt i lugn och ro sen"

Sen hade jag och en kompis denna msn-konversation

Perny säger:

kan jag få en liten röst av dig på min blogg http://theperny.blogspot.com
Pucko säger:
så nu har kag röstat=P
Perny säger:
najs
Pucko säger:
beslutsångest eller?
Perny säger:
ja lite så där
Pucko säger:
okej.. min fråga är varför är det så viktigt att väga vad det nu är du ska väga tills torsdag?
Perny säger:
jo, därför att jag sa när jag började dieten att jag skulle väga 75 kilo när jag tog examen, jag har vägt 72 kilo men i december brakade det åt helvete och nu känns det så surt att jag inte väger 75 kilo och det saknas bara några få kilon
Pucko säger:
okej.. men det viktiga är väl iaf hur långt du har kommit... för hur det än är så om du nu väger 75 på torsdag för att du har pressat kroppen massor och inte ätit något som du vill för att väga 75 på torsdag så kommer antagligen de kilona att poppa tillbaka ganska fort... är du med på vad jag menar
Pucko säger:
jag menar inte att du ska ge fan i alltihopa men kanske ta det lite lungt var jävligt nöjd med det du har åstakommit istället
Pucko säger:
du har väl tappat typ 35kg eller nått?
Perny säger:
jo men det är ju lite det jag sitter i valet och kvalet med
Pucko säger:
men vad är det viktiga egentligen siffran eller måtten?
Perny säger:
alltså, ena sidan känner att om jag skiter i det nu och börjar äta normalt och kanske unna mig något, ja då har jag liksom gett upp, varit svag (det finns en tävlignsmänniska inom mig förstår du) och en annan sida säger precis det du säger
Pucko säger:
vikten eller känslan att kunna knata in i vilken affär som helst och handla kläder?
Perny säger:
ja precis...
Pucko säger:
men vad är fördelarna med de olika valen då?
Pucko säger:
alltså det jag säger är inte att du ska börja svula och skita i allt.. kör på men unna dig saker.. se inte vågen se hur kläderna sitter..
Perny säger:
det är ju just det jag sitter och överväger
Pucko säger:
eller vad var anledningen med viktminskningen att du skulle uppnå/nernå... 75 eller att du skulle må bättre och orka mer?
Perny säger:
hm, ja, jo, precis, det är ju det som den ena halvan av mig säger, man kan säga att du tar dennes parti
Pucko säger:
för du har iaf så pass mkt runt dig nu med opponering fixning av fest, hus, resor osv...
Pucko säger:
ta det lite lungt vad tjänar du på att panik banta?
Perny säger:
jo precis...
Perny säger:
ibland funderar jag över ditt smeknamn tycker inte det är så passande alla stunder
Pucko säger:
haha
Pucko säger:
vad är det som blir bättre av det?
Perny säger:
jag blir inte besviken på mig själv och tycker att jag är en looser som gav upp vid målsnöret
Perny säger:
det är väl det enda tror jag
Pucko säger:
som sagt än en gång.. jag syftar inte på att du bara ska släppa allt och svulla men seriöst går världen under om man plussar 0,2 kg på en dag...
Pucko säger:
det kan lika gärna vara att du kissade lite mindre eller att du drack lite mera..
Pucko säger:
för det är faktiskt omöjligt att plussa 0,7 kg på en ostkaka
Pucko säger:
om du inte åt 700g ostkaka och sedan steg på vågen
Perny säger:
och ett liiiiitet liiiiitet kex med färskost på
Pucko säger:
ojdå.. det var nog där det satt.. alla 700g...
Perny säger:
det känns som om du kommit igång här
Pucko säger:
men det jag bara vill är att du ska passa dig jävligt noga för att inte fasna i det...
Perny säger:
du är i övertalaranda
Pucko säger:
det är bara därför jag är lite övertalande
Pucko säger:
för de sista kilona är fan inte värda en ätstörning
Perny säger:
jo jag vet och det är också en av de skälen till att jag funderar på att lägga ner precis innan målsnöret för att bevisa för mig själv att det inte är så jävla viktigt
Pucko säger:
mm men givetvis är det upp till dig att avgöra hur du vill göra jag tycker att du är asduktig som tappat så mkt på den korta tiden...
Pucko säger:
men passa dig så du inte hamnar där XXX är
Perny säger:
jo precis, jag har aldrig sett mig i riskzonen för det men med tanke på att jag ändå blir rätt så fixerad och jag säger ju till mig själv att det är ju bara för att, men det kan finnas risker runt omkring det, det ligger något i det

Vi pratade dessutom vidare på telefon kring att min mage kommer totalhata mig om jag kör på för fullt fram till torsdag för att sedan gå på fest på kvällen, äta en brakmiddag på fredagen och gå på ytterligare en fest på lördagen. Hon frågade om jag överhuvudtaget skulle gå på min egen fest eller om jag skulle gå runt med ett becken och att ingen på festen kommer vilja vara inom en radie av 10 meter av mig.

Hennes råd är att jag börjar gå över till normalintag av mat nu och har en så kallad upptrappning inför torsdagen för att magen ska hålla hela helgen och sen kan jag jobba vidare i lugn takt efteråt.

Enligt undersökningen är 52% på hennes sida vilket är en klar majoritet. På andra plats ligger det alternativet med sina 36%, att jag ska fortsätta som jag gjort men skita i vågen. Några ströröster säger att jag ska fortsätta precis som jag gjort och att jag ska gå på helfart.

Jag tackar så mycket för era röster, de har hjälpt mig tillsammans med Puckos insight på situationen då det varit rena krigen inom mig i frågan. Jag har således bestämt mig, jag kommer gå på alternativ 4 "Skita i det. Att ha gått ner drygt 4 kilo på mindre än två veckor är redan skitbra. Varför plåga sig mera? Kör vanlig mat, sluta dieta och var nöjd med dig själv!"

Tack alla, ni har varit ett stort stöd i min vånda!

1 kommentar:

  1. Tror att det är ett riktigt beslut...

    Massa kramar...

    Zupermom

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive