måndag 1 december 2008

Julmusik som går varm i vårt hem

jag var inne och smurfade runt hos Zizzi och såg att hon hade gjort en liten lista över vilka jullåtar hon hade som favoriter och då blev jag lite sugen på att göra en egen, av olika anledningar. Den första anledningen är för att jag är en sådan sucker för att härma andra och den andra anledningen är för att den verkligen sticker ut och skär sig mot, speciellt, Zizzis kan jag tänka mig.

Jag kan till att börja med säga att jag inte gör en lista i fråga om ettan är bäst för det kan jag inte säga, alla ligger i topp på en delad förstaplats och det är spännvidd mellan dem, promis.

Till att börja med kan jag säga att: ja Lars Vegas, vi har som en liten jultradition att lyssna sönder eran julskiva så det står härliga till, ni är absoluta favoriten och därför placerar jag nu överst:

Lars vegas med Bjällerklang. Jag tycker framförallt om Lars Vegas fina engelska version av sången som då rakt inte stämmer överrens med orginalet.
För att visa bredden i min julmusiksmak så kör vi vidare på Thåström, eller rättare sagt Ebba Gröns "nu släckas tusen människoliv" för att sätta lite politisk stämpel på julen
För att verligen visa på att jag ändå är relativt traditionsbunden person som gillar de gamla härliga visorna så presenterar jag här min tredje förstaplacering: Oh helga natt med Tommy Körberg.

När vi talar om den sången så finns den ju i många fina tappningar, vi för inte glömma Cartmans fina version av den engelska versionen, bara för att visa än mer spännvidd i min julmusikssmak då kommer vi ju självklart in på de fina engelska versionerna av samma sång.

Efter dessa vackra sånger så går jag vidare på tema Lars Vegas igen där de har en helt underbar uppoppad pepparkaksgubbesång som inte heller går av för hackor och en sorglig men vacker sjömansjul på hawaii. De har även en del mellansnack som är ärligt och öppet som Friscos fina julhälsning till alla barn som avslutas med de tänkvärda orden: tänk om tomten inte kommer då, tänk om tomten inte finns, god jul! Dessa ord för en vidare till Southparks fina julvisa, dead dead dead som också är väldigt tänkvärd. För att öppna upp för alla kulturer så kommer även Dreidel dreidel dreidel in här som självklart också kommer från southpark.

Förutom dessa ligger ju de gamla vanliga låtarna som feliz navidad, thank god its christmas, marys boychild och allt det där vanliga uttjatade tjafset som man ändå går igång på varje jul vare sig man vill eller inte, men jag har fortfarande lite svårt för "do they know its christmas" som är så töntig. Lite efterforskning om jag får be, uppblåsta västerländska överbetalda kändisar, tack så mycket!

Sist, men inte minst, utan faktiskt den absoluta favoritmusiken här hemma vid jul är ändå mina egna barns fina försök till att hänga med i julmusiken. När min treåring lallar på olika julsånger med texten helt fel och sonen som rättar, ibland rätt ofta med en egen version, och sjunger för henne, nä ingen julskiva i hela världen slår det, sorry! inte ens ni Lars Vegas, men ni ligger bäst till än så länge.

2 kommentarer:

  1. Tycker inte heller om "Do they know its christmas" (Skrev inte du nåt om den låtens text förra året?) Älskar Lars Vegas! Men jag glömde The refreshments julskiva! Den är superduper bra!
    Har du hört Jerry Williams "En vintersaga", väldigt mäktig! Bra med Björn skift också.
    O helga natt är fin! Så det enda som skiljer oss är Ebba Grön och southpark, det trodde du inte va?!?! va?!?! va?!?! ;-)
    Kram cissi

    SvaraRadera
  2. Där ser man, nä det trodde jag faktiskt inte :) det känns härligt att höra att du har så bra musiksmak men det är väl inte konstigt att jag inte visste, du hade ju inte nämnt dem med en enda stavelse ;)

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive